Varför ges vissa arbetstagare möjligheten att sägas upp på grund av arbetsbrist trots att de misskött sig?

Hej! Jag har en snabb fråga, jag har varit jättedum, väldigt korkad faktiskt. Jag har varit så missnöjd med mitt nuvarande jobb (Kundtjänst) att jag har misskött mig rätt så rejält... Jag har ibland tagit 17min rast istället för 15, ibland har jag tagit 58 min lunch istället för 45. Har fått flera tillsägelser och skriftliga varningar men ändå så var jag dum nog att ta en 17min rast istället för 15 dagen då jag fick min sista skriftliga varning... Vilket gjorde att jag blir uppsagd pga Personliga skäl... Som sagt, ångrar mig djupt men behöver hjälp. Vad jag förstått det som så är det värsta som kan hända, att bli uppsagd pga Personliga Skäl. Jag kan inte lämna dom som referens vilket gör att känns som jag aldrig någonsin kommer kunna få ett jobb. Jag har känt flera personer på arbetsplatsen som misskött mig lika mycket som mig som fått sparken "pga arbetsbrist" Dom har då alltid fått valet "Antingen säger vi upp dig direkt nu, pga arbetsbrist" "Eller så säger vi upp dig på 2mån uppsägningstid men då blir det pga personliga skäl" Jag fick aldrig den fråga, vilket jag tycker är konstigt... Kan jag göra något? Eller får jag bara stå mitt kast och vara utan jobb förevigt? Jättetacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att en arbetsgivare ska kunna säga upp en arbetstagare krävs saklig grund, vilket är antingen arbetsbrist eller personliga skäl (Lag om anställningsskydd 7 §). Om arbetsgivaren inte har någon saklig grund så kan arbetstagaren starta en process i domstol för att kräva skadestånd eller att få sin anställning tillbaka. Jag tolkar dock din fråga som att du vill veta varför vissa av dina kollegor fått alternativet att bli uppsagda på grund av arbetsbrist istället för personliga skäl, trots att de misskött sig, och inte huruvida din egen uppsägning saknar grund. I mitt svar kommer jag därför inte att gå in på om din arbetsgivare har rätt att säga upp dig eller inte, utan utgå ifrån att det förelåg saklig grund.

I ditt fall hävdar arbetsgivaren att saklig grund föreligger på grund av personliga skäl. De skriftliga varningarna du fått är uttryck för att arbetsgivaren anser att du misskött dig. Arbetsbrist är en helt annan typ av saklig grund, och utgörs av i princip alla andra skäl som inte kan hänföras till arbetstagarens person. Det kan till exempel vara att arbetsgivaren har en nedgång i sin verksamhet som gör att det är för dyrt att behålla personal, men det kan också bero på omorganisationer, verksamhetsförändringar eller vad som helst som har med själva verksamheten att göra. Det är därför inte särskilt svårt för en arbetsgivare att hitta saklig grund för uppsägning i dessa situationer. Detta innebär i sin tur att det är svårt att ifrågasätta en arbetsgivares uppsägning på grund av arbetsbrist.

Vid uppsägning på grund av arbetsbrist har arbetstagarna rätt att bli behandlade enligt turordningsreglerna (sist in, först ut) och har företrädesrätt till återanställning. En arbetstagare har däremot inte rätt till någon av dessa vid uppsägning på grund av personliga skäl. Det är dock stor skillnad på en äkta arbetsbristuppsägning och en uppsägning av personliga skäl som bara är förtäckt som en arbetsbristuppsägning. Dina kollegor har genom en överenskommelse med arbetsgivaren troligen gått med på att inte kräva några av dessa rättigheter.

Som du säger kan det dock vara fördelaktigt ändå för en arbetstagare att bli uppsagd på grund av arbetsbrist, utåt sett. Då beror ju uppsägningen inte på dem som personer. Varför du inte fick den möjligheten kan förstås bero på olika skäl, men tyvärr kan du inte kräva av arbetsgivaren att det ska stå på din uppsägningshandling att du sades upp på grund av arbetsbrist. Det är något ni måste vara överens om.

Slutligen vill jag även nämna att din situation sannolikt inte skiljer sig så mycket från dina kollegors, trots allt. Deras uppsägning ser bättre ut på pappret, men de kan troligen inte heller lista er arbetsgivare som referens om de misskött sig.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Natalie AccordRådgivare