FrågaSKATTERÄTTÖvrigt13/03/2020

Varför måste man betala skatt?

Kan jag som skattebetalande medborgare sluta betala skatt och slippa undan med det med försvar att samhällskontraktet är brutet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vem ska betala skatt i Sverige?

Skyldigheten att betala skatt i Sverige är inte avtalsbaserad. Istället regleras skattskyldighet i inkomstskattelagen. Både fysiska personer och juridiska personer (till exempel företag, föreningar eller stiftelser) behöver betala skatt i Sverige. Skyldigheten att betala skatt delas in i två typer: obegränsad skattskyldighet och begränsad skattskyldighet.

Obegränsat skattskyldiga

Att vara obegränsat skattskyldig innebär att man är skyldig att betala skatt till Sverige på alla sina inkomster, såväl svenska som utländska. Som fysisk person blir man obegränsat skattskyldig om man är bosatt i Sverige, om man stadigvarande vistas i Sverige eller om man har väsentlig anknytning till Sverige (3 kap. 3 § inkomstskattelagen). Fysiska personer som är registrerade i Sverige, eller om deras styrelse har sitt säte här, blir obegränsat skattskyldiga i Sverige (6 kap. 3 § inkomstskattelagen).

Begränsat skattskyldiga

Även om man inte är obegränsat skattskyldig kan man i vissa fall behöva betala skatt i Sverige. Då är man begränsat skattskyldig. Alla fysiska personer som inte är obegränsat skattskyldiga är begränsat skattskyldiga i Sverige (3 kap. 17 § inkomstskattelagen). Juridiska personer som inte är registrerade i Sverige är begränsat skattskyldiga i Sverige (6 kap. 7 § inkomstskattelagen)

Sammanfattning:

Skattskyldighet i Sverige är inte avtalsbaserat och man kan därför inte sluta betala sin skatt med hänvisning till ett brutet samhällskontrakt.

Med vänliga hälsningar,

Nathalie OttossonRådgivare