FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/08/2023

Vart betalar jag mitt utdömda skadestånd?

Jag måste betala skadestånd till 2 personer. Vet inte hur jag ska betala det och gå till väga. Vem kan hjälpa mig med info.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar frågan som att du har blivit dömd att betala skadestånd till två personer.

Hur och vart betalar du skadeståndet?

Om du har blivit dömd att betala skadestånd i ett brottmål, är du skyldig att göra det omgående, även om domen överklagas. Du får dessvärre ingen räkning eller inbetalnings­kort, utan du måste själv ta reda på hur och till vem du ska betala. Betalar du inte riskerar du att skulden lämnas till oss. Jag rekommenderar dig således att ta kontakt med din försvarsadvokat alternativt åklagaren eller målsägandebiträdet i målet för att få mer information. Alternativt kan domstolen där målet tillhandahölls hjälpa dig.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare