FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt23/08/2022

Vart bör jag vända mig med frågor rörande folkbokföringsuppgifter?

Varför står det N.N. som boende på X no. X när hon aldrig har bott där och har haft särskild postadress som är borttagen sen länge? Ni borde skärpa er. Svar till X

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Lawline erbjuder olika former av juridisk rådgivning, dels över internet via våra många studentrådgivare dels i samband med inbokade möten hos våra anställda jurister. Lawline tillhandahåller däremot inte några personuppgifter av den typ som du nämner i din fråga. Jag tror, således, inte att det är hos oss du har sett dessa. På förekommen anledning tror jag att du vänder dig till fel tjänst med ditt ärende.

I Sverige är det Skatteverket som sköter folkbokföringen, det vill säga den grundläggande registreringen av befolkningen i Sverige. Detta inkluderar uppgifter såsom personnummer, namn, adress, folkbokföringsfastighet med mera. Det är, vidare, genom folkbokföringen som hela samhället får tillgång till olika uppgifter om befolkningen. Du kan läsa mer om detta på Skatteverkets hemsida här.

Relevant för just ditt fall kan, möjligtvis, vara att man, i samband med att man flyttar från en viss adress, ska göra en anmälan om detta till Skatteverket (läs vidare här). Detsamma gäller i det fall någon är felaktigt folkbokförd på din adress (läs vidare här). Jag rekommenderar dig således att, i första hand, vända dig till Skatteverket i ditt ärende.

Jag hoppas att du har fått ett någorlunda hjälpsamt svar på din fråga. I den mån jag har missförstått din fråga, något är oklart eller om du bara har några ytterligare funderingar så får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare