Vart går gränsen för att tas till kronofogden

Om jag har en månads kostnad på ett lån på 5900 och betalar bara 500 i mån kommer jag till kronofogden då

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Generellt sett finns inte en gräns på när man hamnar hos kronofodgen. Det är upp till borgenären att bestämma sig för att ta fordran till kronofodgen för utmätning. Det innebär att ifall du inte betalar det du skall så har de möjligheten att gå till kronofodgen, men det kanske inte är så borgenären väljer att handla utan det beror på.

Men betalar du inte det du är skyldig att betala så är det en risk att borgenären kan föra talan i domstol för att du inte betalat eller vända sig till kronofodgen för utmätning.

Hoppas detta svarar på din fråga!

//mvh

Linus NilssonRådgivare