Vart ska jag vända mig om jag vill hyra ut min bostadsrätt?

Hej! Hur fungerar det om man vill hyra ut sin bostadsrätt i andra hand? Vart ska jag vända mig och hur vet jag om jag får hyra ut min bostadsrätt eller inte?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och att du vänder dig till oss på Lawline.

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av bostadsrättslagen (BRL).

Får man hyra ut sin bostadsrätt?

Huvudregeln är att man får hyra ut en bostadsrätt så länge som bostadsrättsföreningen godkänner detta (7 kap 10 § första stycket BRL). Om bostadsföreningen inte godkänner att bostadsrätten hyrs ut kan man ansöka om att få hyra ut den ändå hos hyresnämnden. För att hyresnämnden ska godkänna att en bostadsrätt hyrs ut krävs det att du har en giltig anledning till att hyra ut lägenheten och att bostadsrättsföreningen inte har en giltig ursäkt till varför du inte skulle få hyra ut lägenheten (7 kap 11 § första stycket BRL). Anledning som kan ligga till grund för att få tillstånd för att få hyra ut lägenheten i andra hand är om man exempelvis under viss period inte kan använda lägenheten pga studier eller arbete på annan ort eller om man ska prova att bo som sambo. Du kan läsa mer om detta och hur du ansöker här.

Sammanfattningsvis krävs det att du får tillstånd från bostadsrättsföreningen för att hyra ut lägenheten under perioden du vill hyra ut den. Om de inte skulle godkänna detta kan du ansöka om att få hyra ut lägenheten hos hyresnämnden.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Har du några andra frågor är du välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare