FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt27/07/2021

Vart ska man vara folkbokförd?

Ska hyra ut bostadsrätt men bo som inneboende hos någon annan vart ska jag vara skriven och hur påverkar det min lägenhet

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna som är relevanta för att besvara din fråga regleras främst i folkbokföringslagen.

En person ska folkbokföras på den adress i den kommun där han eller hon anses vara bosatt. Detta är folkbokföringsorten (6 § folkbokföringslagen). En person anses vara bosatt på den adress där han eller hon regelmässigt tillbringar sin dygnsvila. Alltså ska du vara folkbokförd på den adressen där du ska vara inneboende.

Vissa bostadsrättsföreningar kräver dock att man ska vara boende och därmed folkbokförd i sin bostadsrätt. Har du fått godkännande av BRF:en att hyra ut lägenheten är det dock inga problem.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare