FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt20/09/2021

Vart ska man vara folkbokförd vid studier på annan ort?

Hej!

Jag ska studera i en annan kommun långt i från mitt nuvarande hem, bostadsrätt. Jag tänkte hyra ett boende där mina studier är. Hur ställer jag mig till lagen om folkbokföring? Jag ska behålla min bostadsrätt då jag måste ha någon stans att bo på sommaren och kommer att hyra ett boende där studierna är under läsåren. Vad säger lagen?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller folkbokföring ska man vara folkbokförd i den kommun och bostad där man anses vara bosatt och tillbringar sin regelmässiga dygnsvila. (6-7 §§ folkbokföringslagen) Detta innebär enkelt sagt att du ska vara folkbokförd där du sover flest dygn. Så när det gäller flytt för studier på högskola eller universitet ska du vara folkbokförd på din studieort.

Det finns också något som kallas dubbel bosättning. När man till exempel också bor kvar i en tidigare bostad. I detta fall är det upp till Skatteverket att avgöra vilken bostad/adress du ska vara folkbokförd på. De tar då hänsyn till hur din livssituation ser ut med studier osv.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare