Väsentlig anknytning genom lån i Sverige

Hej! Jag funderar på att flytta till Malta för arbete under lång tid framöver, minst 5 år. Jag är ogift, har inga barn, äger ingen fastighet och kommer lämna min hyresläget och sälja bilen vid flytt. Men jag står till 50 procent på ett bolån för en god vän (totalt lån är 3 milj) Kan jag anses ha väsäntlig anknytning till Sverige om jag även efter flytt står som medlåntagare till bolånet eller kan vi fortsätta så? (min vän äger lagfarten 100 %) Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Den lagrum som reglerar vem som anses ha väsentlig anknytning till Sverige är Inkomstskattelagen (IL) 3 kap. 7§. De omständigheter som däri ska beaktas är
- hur länge han var bosatt här,
- om han inte varaktigt är bosatt på en viss utländsk ort,
- om han vistas utomlands för studier eller av hälsoskäl,
- om han har en bostad här som är inrättad för åretruntbruk,
- om han har sin familj här,
- om han bedriver näringsverksamhet här,
- om han är ekonomiskt engagerad här genom att inneha tillgångar som, direkt eller indirekt, ger honom ett väsentligt inflytande i näringsverksamhet här,
- om han har en fastighet här, och
- liknande förhållanden.

Detta är inte en uttömmande uppräkning utan exempel på vad som bedöms, och en sammanvägning av alla omständigheter ska göras, att enbart en punkt är uppfylld innebär inte att man automatiskt anses ha väsentlig anknytning.

Vad gäller punkten om bostad inrättad för åretruntbruk  åsyftar den sådan bostad som man har tillgång till genom ägande eller hyra, vilket ju inte är samma sak som att vara betalningsansvarig för ett lån på en sådan bostad.

Sammantaget låter det inte som att du skulle vara obegränsat skatteskyldig i Sverige, men att tänka på är den s.k. femårsregeln som finns i 7§ st. 2, och innebär att den skatteskyldige har bevisbördan för att han inte har väsentlig anknytning de första fem åren efter det att han flyttat från Sverige.

Du kan även kontakta Skatteupplysningen på 0771 567 567

Sofia LinderRådgivare