Vem ansvarar för en vara vid retur till företaget om jag inte har kvar returkvittot?

Hej, Jag har i början av december returnerat två olika paket till företaget Farfetch via posten. Jag har dock slarvat bort den lilla etiketten/kvittot man får på inlämning då jag hade många paket in och ut pga julen. Jag har heller aldrig tidigare haft problem med returer, de har alltid kommit fram. Men denna gång gick en vecka, två veckor, tre veckor och ingen återbetalning. Båda paketen uppgår till ca 21000kr. Jag har flera gånger varit i kontakt med företaget som fullständigt ignorerar mig, de frågar bara efter trackingnumret, som jag då inte har och vägrar hjälpa mig. De säger att allt kommer ta längre tid för den som får paketet har ingen aning om vem det kommer ifrån, något som låter märkligt då jag har klistrat på en returlapp på båda paketen och den måste ju vid scanning på något vis kopplas till mig, eller tänker jag fel? Kan jag göra något, anmäla företaget eller liknande? Jag har ju inga bevis på att jag skickat iväg paketet.. Eller är mina pengar förlorade?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du i egenskap av privatperson köpt två varor av ett företag, och att du har returnerat dem till företaget men inte fått återbetalning, och du undrar nu vad du kan göra.

Det är olika regler som gäller beroende på om du köpt varorna i egenskap av privatperson, eller i ett företag. Om du gjort köpen i egenskap av privatperson, gäller konsumentskydd i konsumentköplagen. Om du istället köpt dem i egenskap av företag, så gäller köplagens regler. Jag kommer i mitt svar utgå från att du handlat så som privatperson.

Köparens rätt att returnera varor

Vid konsumentköp finns det regler som utgör ett minimiskydd för konsumenter, viket innebär att företag i sina villkor inte kan tillämpa regler som ger sämre rättigheter än de som stadgas i lag. Sådana villkor är utan verkan. Däremot kan företag tillämpa villkor som är bättre för konsumenten.

Jag förstår det som att du returnerat dessa varor inom ramen för regler om öppet köp. Vid distansköp, alltså köp via internet, måste företag som huvudregel tillämpa ångerrätt (öppet köp) i minst 14 dagar (2 kap. 10§ distansavtalslagen). Många företag tillämpar en ännu längre ångerrätt och då gäller denna. Konsumenten ska på egen bekostnad återsända varan, om inget annat avtalats (2 kap. 13§ distansavtalslagen). Ångerfristen börjar löpa från tiden konsumenten får varan i sin besittning (2 kap. 12§ distansavtalslagen). Rätten till ångerrätt får användas även utanför 14-dagarsfristen om konsumenten i rätt tid på ett ändamålsenligt sätt har lämnat eller sänt ett meddelande till företaget om att denne vill ångra sig. Det innebär att du som utgångspunkt borde vara inom din rätt att returnera dina varor om du lämnat in produkten till transportör inom rätt tid.

När en konsument utövar sin ångerrätt, ska företaget betala tillbaka vad konsumenten har betalt till näringsidkaren, och detta ska göras utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från den dag då näringsidkaren tog emot konsumentens meddelande om att avtalet frånträtts. Dock behöver näringsidkaren inte återbetala förrän denne fått tillbaka varan, eller då konsumenten kan visa att denne sänt tillbaka varan (2 kap. 14§ distansavtalslagen). Det innebär att om du kan bevisa att du lämnat in varan till transportör, med kvitto exempelvis, så ska näringsidkaren betala även om denne inte fått tillbaka varan.

Om de mottagit paketet, så är de skyldiga att inom 14 dagar återbetala dig hela summan du har betalat. I lagen finns inga undantag från denna tid. De borde alltså inom denna tid kunna återbetala dig, även om det är ”svårare” att hitta rätt kund. Om näringsidkaren inte betalar tillbaka pengarna inom rätt tid, har du som konsument rätt till dröjsmålsränta från den 14 dagen, till dess betalning sker, i enlighet med 6§ räntelagen.

Vem ansvarar för att varorna inte kommit fram?

Som jag förstår det så är det största problemet i din situation, att varorna inte verkar ha kommit fram till företaget än, och att du därför inte heller fått återbetalning.

Säljaren står risken och ansvarar för varorna till dess de lämnats till köparen. När varorna sen avlämnats till köparen går risken över till köparen, och den stannar kvar på köparen till dess köparen har lämnat tillbaka varan till säljaren (2 kap. 6§ konsumentköplagen). Det innebär att köparen ansvarar för varan och ska betala för varan även om den förstörs, kommer bort eller försämras på grund av omständigheter som inte beror på säljaren.

Den viktiga frågan i ditt fall är när varan ska anses ”återlämnad till säljaren”.  Allmänna reklamationsnämnden (ARN), är en myndighet som avgör tvister mellan privatpersoner och företag. De har uttalat i flera avgöranden att när en konsument använder sin ångerrätt och ska returnera en vara till företaget, så menar ARN att det är företaget som ansvarar för varan från det att du lämnar den till transportören. Utgångspunkten är då att det inte är du som ansvarar för varan om den försvinner eller förstörs under transporten, så länge inte företaget kan visa att du varit vårdslös vid återsändandet, exempelvis paketerat varan otillräckligt eller angett mottagaradressen felaktigt. Så länge du kan bevisa att du återsänt varan, torde det vara säljaren som ansvarar för den och är då skyldig att återbetala den.

Svar på dina frågor och råd

Som svar på dina frågor har du inom ovan angiven tid, eller om företaget föreskrivit en längre ångerrättstid, rätt att ångra köpet. Har du returnerat varan inom denna tid och underrättat säljaren, så har du utnyttjat din rätt korrekt. Om säljaren inte får varan, är det enligt ARN säljaren som ska stå risken för varan, alltså måste denne betala för varan även om de inte får den. De ska då återbetala summan till dig skyndsamt, men de får lov att avvakta med detta tills du kan visa att du återsänt varan. Det är här problemet är – att du inte kan bevisa att du återsänt varan. Om du hade kunnat det, så är det företaget som ska stå risken för att varan försvinner under transporten, och de måste ändå återbetala dig. Men om du inte kan bevisa att du återsänt varan, står ni i ett dödläge…

Du skulle kunna försöka kontakta den butik där du återlämnade varan, och kolla om det finns en någon möjlighet för dem att hämta något underlag för returen, eller kontakta transportören som kanske kan söka upp försändelsen på något sätt. Annars tror jag tyvärr det är svårt för dig att få betalning från företaget, så länge varan inte återlämnats.

Om företaget menar att de inte fått varan åter, och du inte kan bevisa att du skickat den, är det väldigt svårt att nå framgång i en tvist. Det är du som ska bevisa att du har lämnat varan till transportören. Det första jag rekommenderar att du gör är att kontakta företaget igen, och upplysa dem att om ni inte kommer överens kommer du ta ärendet till ARN. Om företaget inte är medgörlig i kontakterna med dig, så kan du vända dig till ARN. Det är kostnadsfritt och de kan titta på er situation och lämna ett vägledande uttalande. Det är inte bindande för företaget men vanligen följer företag ARNs utlåtanden. Läs mer om hur du ansöker om hjälp hos ARN här.

Det finns vidare ofta möjlighet att söka hjälp via din hemkommun, de tillhandahåller konsumenthjälp, och då kanske du kan få lite hjälp där med hur du bör göra, läs mer här. Du kan också kontakta en juristbyrå som kan föra kontakten med företaget, ibland kan det skapa incitament för företaget att kompromissa om en jurist är inkopplad och sköter kontakten.

Det sista steget är att stämma i domstol, men det är absolut sista steget, då det kan bli kostsamt om du inte vinner. Om du inte kan bevisa att du returnerat paketet, så tror jag tyvärr att det är svårt att vinna i domstol, utan dina största chanser är då att försöka kompromissa med företaget. Om du inte kan bevisa returen, och de inte får tillbaka varan, kan en möjlig lösning vara att föreslå till företaget att ni betalar halva varan var exempelvis.

Om du önskar vidare vägledning, eller vill ha hjälp av en jurist i kontakterna med företaget, är du välkommen att återkomma till mig så kan jag förmedla kontakt till vår juristbyrå. Jag nås för ändamålet på sara.pedersen@lawline.se

I övrigt hoppas jag att du fått någon vägledning i dina frågor!

Bästa hälsningar,

Sara PedersenRådgivare