Vem ansvarar för en vattenläcka i en hyrd lokal?

Jag hyr en lokal och bedriver klädesbutik.

Vi drabbades av en vattenläcka den 3/2 och Har haft stängt verksamheten t.o.m. den 23/3 .

Det drog med sig oerhört mycket extra jobb som vi aldrig hade räknat med plus en hel del krånglande från hyresvärdens sida.

Kan jag begära hyresfritt den tiden eller vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Regler om hyra återfinns i 12 kap Jordabalken (JB).

Vad gäller vid vattenläcka i hyrd lokal?

Under hyrestiden har hyresvärden ett ansvar att hålla lokalen i ett skick som, för allmän uppfattning, är fullt användbar för sitt ändamål (12 kap 9§ + 12 kap 15§ JB). Man kan emellertid avtala om annat i hyresavtalet, men eftersom det inte framgår så förutsätter jag att några sådana omständigheter inte är relevanta. En vattenläcka som gör att lokalen blir obrukbar utgör inte ett sådant gott skick och hyresvärden har därför brustit i sina förpliktelser.

Oavsett om hyresvärden varit försumlig eller ej gällande vattenläckan, så har man som hyresgäst rätt till en skälig nedsättning av hyran (12 kap 11§ p. 3 + 12 kap 16§ JB). Försumlig kan försöka förklaras som att man varit slarvig eller vårdslös. I ditt fall rör det sig alltså om en nedsättning av hyran för tre veckor. Vad som är skäligt blir en bedömningsfråga i det enskilda fallet. Det finns dessutom en möjlighet att få ersättning för sådan skada som hyresgästen lidit på grund av detta (12 kap 11§ p. 4 JB). "Skada" bör förstås som ekonomisk skada. Sådan skada kan i ditt fall exempelvis möjligen vara det extra jobb som vattenläckan orsakat, om det inneburit en ekonomisk skada. Försumlighet kan exempelvis vara att hyresvärden genomfört ett bristfälligt underhåll, eller inte genomfört ett underhåll alls, på vattenledningarna. Det är, som sagt, upp till hyresvärden att bevisa att hen inte varit försumlig.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Mvh,

Linnea HoodRådgivare