Vem ansvarar för ett paket som ställs utanför dörren?

när posnord hänger en pås med varubrev på utsidan av brevlådan för att det inte får plats i brevlådan och det försvinner vem har ansvaret är det jag eller post nord

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du har köpt varan som konsument av en näringsidkare. I sådana fall blir konsumentköplagen (KKL) tillämplig.

Konsumenten är ansvarig för risken (ansvaret) för varan, dvs. att konsumenten måste betala även om varan försvinner eller skadas, när risken har övergått på denne. Risken för en vara vid ett transportköp går över på konsumenten när den har avlämnats (8 § KKL). En vara anses överlämnad när den har kommit i konsumentens besittning, vilket sker när varan har tagits om hand av konsumenten eller på annat sätt överlämnats till denne (6 § KKL). I förarbetena till konsumentköplagen (prop. 1989/90:89 s. 70) anges att om varan ställs på konsumentens villatomt ska den anses ha kommit i konsumentens besittning, men om varan i stället har placerats utanför dörren till en lägenhet i ett hyreshus så ska den inte anses ha kommit i konsumentens besittning förrän denne faktiskt har tagit hand om varan. Konsumentköplagens bestämmelser är dessutom tvingande till konsumentens förmån (3 § KKL), vilket innebär att nämnda regler inte kan avtalas bort.

Slutsats

Ansvaret för varan ligger på dig om den har ställts på en villatomt medan ansvaret ligger på näringsidkaren om varan har ställts utanför en lägenhet i ett hyreshus. Svaret beror därför på hur din situation ser ut.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare