Vem ansvarar för flyttstäd?

Hej jag hyr en bostadsrätt i andra hand.

Nu har jag blivit uppsagd, bostadsrätten ska säljas.

Vems ansvar är det att utföra flyttstädningen, lägenhetens ägare eller jag?

Önskar svar snabbt.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du undrar om hyresvärden eller hyresgästen ansvarar för flyttstäd.

Regler om hyresrätter finns i 12 kap. jordabalken. Det finns dock inga regler i lagen kring vem av hyresvärden eller hyresgästen som är ansvarig för flyttstädning eller hur noggrant utförd städningen ska vara. Vanligtsvis regleras detta istället i hyresavtalet. Men i ditt fall, då det inte verkar ha reglerats i kontraktet, blir det svårare att ge ett svar på frågan. Vad som generellt kan sägas kring standarden på städningen, när det inte är reglerat, är att lägenheten åtminstone ska återställas i samma skick som vid inflyttningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Nicolina AbaasRådgivare