Vem ansvarar för stölden?

Hej. Min dotter hade lånat en hjälm av en vän. Hon lade tillbaka den på samma ställe därifrån hon tagit hjälmen, men senare på kvällen blev den stulen. Hon har ögonvittne på att hjälmen återlämnades till ursprungsstället efter att hon lånat den. Är det fortfarande dottern som lånat hjälmen som är den som skall stå för en ny hjälm eller är det ägaren? Ägaren ille för övrigt inte polisanmäla stölden.

Mvh.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Beklagligt att hjälmen blev stulen och just i sådan situation när någon annan lånar den.
Skapar lätt dåligt samvete och diskussion om ansvar.

Om din dotter var överens med ägaren till hjälmen att den skulle läggas tillbaka på samma plats som den lånades ifrån, så finns inget ansvar hos henne att den senare försvann därifrån. Kom de överens om att den skulle placeras på ett säkrare ställe så kan det bli en fråga om ansvar. Åldern på era barn likaså. Ansvarsfrågan kan också vidgas till, var skedde stölden, fanns andra som ansvarar över era barns saker, osv. Så det är det första.

En stöld ska alltid anmälas, inte för att öka hoppet om att få tillbaks den, utan för att få en rätt att kunna få ersättning från försäkring. Täcker försäkringen förlusten kan den som anses ansvarig för slarvet få stå för den kostnaden som en ny hjälm innebär. Det ska föreligga flera faktorer för att anses ansvarig för en skada, tveksamt att din dotter uppfyller något av detta.

I ert fall kan man nog bara säja att den beklagligt nog blev stulen då den slarvigt lämnats utan uppsikt i samförstånd med ägaren.

Hoppas du fått någorlunda svar på din fråga, annars är du välkommen tillbaka.

Jennie NilssonRådgivare