FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut31/05/2021

Vem är skyldig att åtgärda en förstörd väg i servitut?

Om ägaren till en väg, där jag har servitut, kör sönder vägen. Är vägägaren skyldig att laga vägen så jag kan använda den?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller servitut för väg är den tjänande fastigheten (ägaren av vägen) ansvarig för att underhålla vägen, endast om det är skrivet så i servitutet. Är det inte skrivet så i servitutet är det du som härskande fastighet (den som nyttjar vägen) som är ansvarig för underhåll av vägen. (14 kap 6 § Jordabalk)

Beroende på hur stora och allvarliga skadorna är på vägen skulle, detta åtgärdande som krävs, dock kunna anses falla utanför "underhåll av väg". Det står dock ingenting i lagen om vem som då isåfall är skyldig att reparera vägen. Det jag kan tipsa om är att försöka kommer överens med ägaren av vägen om hur ni ska gå tillväga för att åtgärda den. Annars kan du ta kontakt med Lantmäteriet för vidare råd.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare