Vem ärver?

Hej,

Min farmor har avlidit, och jag är den närmaste anhörig.

Min farmor var ogift, hade ingen sambo.

Hon hade två söner, båda två är avlidna sen många år. Den ena sonen fick aldrig några barn.

Min syster är också avliden, men hon har barn.

Farmor hade ett testamente där hon har angett att jag är den som ärver henne, men jag blir osäker när jag läser på nätet vad som gäller vid arv. är det enligt lag så att min systers barn får ärva hennes lott även om det finns testamente upprättat?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Arvsklasser

I Ärvdabalk (1958:637) (ÄB) finns de så kallade arvsklasserna. I arvsklasserna finns personer som kan ha rätt att ärva den avlidne. Den första arvsklassen består av arvlåtarens barn. Har den avlidne personen inga barn ärver personer i den andra arvsklassen. Den andra arvsklassen består av arvlåtarens föräldrar. Om föräldrarna inte är vid livet ärver den avlidne personens syskon. Om arvlåtaren inte heller har syskon vid livet ärver syskonets barn. Det finns även en tredje arvsklass. I den tredje arvsklassen finns den avlidnes mor- och farföräldrar, 2:1-3 §§ ÄB.

Testamente och laglott

För att arvet ska fördelas på ett annat vis än som det beskrevs i föregående stycke måste ett testamente upprättas. I 7:1 ÄB finns dock en regel som förklarat att en bröstarvinge (den avlidne personens barn) alltid har rätt till laglott. Laglotten utgör hälften av de kvarvarande tillgångarna. Laglotten kan man inte testamentera bort. I övrigt kan man testamentera resten av sin egendom till vem man vill.

Sammanfattning

Om din farmor inte hade upprättat ett testamente hade du och din systers barn fått dela på de kvarvarandet tillgångarna. Din systers barn hade då ärvt sin mors del av arvet. Men, eftersom din farmors barn inte var vid livet när hon gick bort kan hon testamentera hela sin egendom till vem hon vill. I det här fallet kommer du att ärva din farmor och din systers barn kommer inte att ärva.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare