Vem ärver efter den avlidne om ett av barnen inte lever?

Hur ärver man i detta fall. Min mormor är ensam kvar. Hon har två barn. Min mamma och min morbror. Hur blir arvet efter mormor om min mamma går bort innan mormor. Blir jag arvinge, jag är enda barnet, för min mammas del eller ärver min morbror allt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler rörande arvsrätt finner vi i ärvdabalken (ÄB) som jag kommer använda mig av när jag besvarar din fråga. Jag utgår från att inget testamente har skrivits då det kan ändra på vem som ärver vad.

Vem har rätt till arvet efter din mormor?

När det inte finns något testamente som reglerar hur den avlidnes ägodelar ska fördelas tillämpas den så kallade legala arvsordningen i ärvdabalken. I första hand ärver bröstarvingarna (de närmaste arvingarna) vilket är den avlidnes barn (2 kap. 1 § st 1 ÄB). I ditt fall innebär det att din mamma och din morbror har rätt att ärva din mormor. Alla barn har rätt till lika stor del av arvet (2 kap. 1 § st 2) och det ska därför delas lika mellan din mamma och morbror.

Vad händer om en bröstarvinge inte är vid liv?

Inom arvsrätten finns det något som kallas istadarätt. Rätten innebär att om en bröstarvinge har avlidit ska dennes barn träda i dess ställe och får då samma ställning som bröstarvingen (2 kap. 1 § st 2 ÄB). I ditt fall innebär det att du, som barnbarn, träder i din mammas ställe och ärver det som skulle ha tillfallit henne om hon var vid liv.

Skulle din mamma inte vara vid liv har du alltså rätt till ena hälften av arvet och din morbror till den andra delen.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Selma HernqvistRådgivare