Vem ärver ett syskon som är ogift och inte har några barn?

Hej! Mina föräldrar som ej var gifta eller sambo fick två gemensamma barn, min äldre bror och jag. När vår mor nyligen gick bort så gick arvet till mig och min bror eftersom vi var de enda dödsbodelägarna (bröstarvingar) och ingen sambo eller testamente fanns. Min bror är inte gift/sambo och har inga barn. Till saken hör att jag och min bror har två yngre halvsyskon som vår pappa fått med sin nya fru. Min bror har ingen kontakt överhuvudtaget med vår pappa eller sina halvsyskon, och vill inte ha det. Vad kommer att hända med arvet när min bror går bort? Skulle vår pappa ärva honom och/eller jag? Skulle även halvsyskonen få ärva om vår pappa då har gått bort? Vad kan min bror styra med ett testamente? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om vem som kommer ärva din bror när han dör under förutsättning att han inte har några barn eller är gift vid tidpunkten. Som förlängning till detta undrar du även vad din bror själv kan reglera gällande hans arv genom ett eventuellt testamente. Om jag har missförstått din fråga får du gärna höra av dig på nytt och förtydliga omständigheterna så försöker jag hjälpa dig vidare! Bestämmelser om arv och testamente finns i huvudsak reglerat i ärvdabalken (ÄB).

Vem ärver när testamente saknas?

Om din bror avlider och han inte har upprättat något testamente infaller den legala arvsordningen som rättesnöre för vad som ska hända med hans arv. Enligt den legala arvsordningen har en efterlevande make/maka arvsrätt först (3 kap. 1 § ÄB). Därefter ärver bröstarvingar (2 kap. 1 § ÄB). I detta fall beskriver du att din bror varken är gift eller har några barn. I andra hand är det då den avlidnes föräldrar som har arvsrätt (2 kap. 2 § första stycket ÄB). Det innebär att det i så fall skulle vara er gemensamma far som ärver din bror. Om er far gått bort vid den tidpunkt som din bror går bort är det du som ärver din bror direkt (2 kap. 2 § andra stycket ÄB).

Om det skulle vara så att er far lever när din bror går bort och därav har arvsrätt, men avlider efter det så kommer din brors arv utgöra en del av din fars arv. Din fars arv kommer i sin tur att tillfalla hans nya fru förutsatt att hon är vid liv vid bortgången (3 kap. 1 § ÄB). Om hans nya fru däremot inte skulle vara vid liv när din far går bort kommer din fars arv att fördelas mellan dig och dina halvsyskon (2 kap. 1 § ÄB). På ett sätt kommer därför din brors arv att kunna fördelas till era halvsyskon genom din fars arv som mellanhand.

Vad kan regleras genom testamente?

Den legala arvsordningen kan som huvudregel kringgås genom att din bror upprättar ett testamente. Testationsfriheten är relativt långtgående och är endast begränsad till förmån för efterlevande make/maka och bröstarvingar. Återigen framgår det att din bror saknar make/maka och egna barn. Det innebär att din bror kan testamentera bort sitt arv till vem han vill. Din bror kan med andra ord ge någon annan än din far och era halvsyskon arvsrätt genom sitt testamente.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare