Vem ärver, make eller barn?

Hej! Vad jag undrar är vem ärver min bostadsrätt om jag avlider först? År -74 köpte jag en bostadsrätt,var då ensamstående med ett barn. 8 år senare träffar jag en man som jag gifter mig med och får ett barn till. Vem eller vilka ärver lägenheten?jag är ägare till lägenheten,och vi har inga äktenskapsförord eller skrivna papper. Kommer min man att ärva eller är det endast barnen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Reglerna om arv finner du i Ärvdabalken, https://lagen.nu/1958:637.

Reglerna ser lite olika ut för dina två barn. Huvudregeln är att hela din kvarlåtenskap ska fördelas lika mellan dina två barn enligt 2 kap 1 §.

Den del som skulle tillfallit ditt yngsta barn kommer först att tillfalla din make, förutsatt att ni fortfarande är gifta samt att du avlider före honom. Detta enligt 3 kap 1 §. Den delen kommer sedan vid din makes frånfälle att fördelas till ditt yngsta barn i form av ett efterarv enligt 3 kap 2 §.

Ditt äldsta barn kan välja mellan att ta ut sitt arv direkt vid din död eller vänta och istället få ut arvet när din make har avlidit enligt 3 kap 1 och 9 §§. Om barnet väljer att vänta och ta ut arvet efter din makes död kommer det liksom för ditt yngsta barn att fördelas i form av ett efterarv enligt 3 kap 2 §.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare