Vem ärver mig?

Hej. Jag sökte bland era "Frågor och Svar" men hittade inte svaren jag sökte. Jag är en ensamstående man på 60 år. Jag bor i ett hus, som är utan skulder = jag äger hela huset. Jag har dessutom ett sparat kapital på bank. Jag har inga egna barn. Båda mina föräldrar är avlidna. Mitt enda syskon, en bror, är avliden. Jag har ett syskonbarn, min broders dotter. Dessutom har jag en faster och några kusiner som är i livet. Frågor: 1. Vem ärver mig? 2. Får mitt syskonbarn ärva allt efter mig (100%)? 3. Går något av mitt arv till arvsfonden? 4. Om jag skrivar ett testamente till någon person (kanske 20% av mitt kapital på banken), vem ärver resterande belopp?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur ditt arv kommer att fördelas. För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av ärvdabalken (ÄB).

Hur fördelas arv?

Arvsordningen regleras i andra kapitlet ÄB. Här stadgas att närmaste arvingar är bröstarvingar, det vill säga personens barn. Om ett barn är avlidet träder dess avkomlingar i dess ställe (2 kap. 1 § ÄB). Finns inga bröstarvingar, tar arvlåtarens föräldrar hälften var av arvet, men om föräldrarna är avlidna tar arvlåtarens syskon den förälderns lott. I ett avlidet syskons ställe träder dess avkomlingar (2 kap. 2 § ÄB). Om arvlåtarens föräldrar inte lever, och inte heller något syskon eller något av syskonets avkomlingar, tar farföräldrar eller morföräldrar arvet. Om dessa inte lever delar deras barn på deras lott (2 kap. 3 § ÄB). Det ska även påpekas att kusiner inte ärver varandra.

Ovan nämnda delas in i tre olika arvsklasser. Möjligheten att en person i en viss arvsklass ska ärva ska helt tömmas innan det finns möjlighet för arvingar i en senare arvsklass att kunna ärva. Syskonbarn tillhör den andra arvsklassen, medan en faster tillhör den tredje arvsklassen. Det innebär att ett syskonbarn i vissa fall kan ärva allt efter arvlåtaren.

Syskonbarn tillhör således den andra arvsklassen. Det innebär, till skillnad från bröstarvingar som tillhör den första arvsklassen, att de inte kan påkalla jämkning av ett testamente om arvlåtaren väljer att testamentera bort sitt arv till någon annan (7 kap. 1 § ÄB). Det finns alltså inte någon garanterad rätt för syskonbarn att ärva.

Vem ärver resten om jag testamenterar bort en del av min kvarlåtenskap?

Det går, enligt huvudregeln, att testamentera bort vad du vill till vem du vill. Detta är dock med undantaget att bröstarvingar alltid har rätt till sin laglott (7 kap. 1 § ÄB). Om endast en del av kvarlåtenskapen testamenteras bort så utgår resterande del till personen, eller personerna, i den närmaste arvsklassen.

När tillfaller arv den allmänna arvsfonden?

Om en avliden person inte har några arvsberättigade släktingar, och om det inte finns något testamente, så kommer kvarlåtenskapen att tillfalla den allmänna arvsfonden (5 kap. 1 § ÄB). Det innebär att arvet går till den allmänna arvsfonden om det inte finns arvtagare enligt testamente eller enligt lag.

Sammanfattningsvis gör jag följande tolkningar: 1. Enligt informationen som jag fått så kommer ditt syskonbarn i första hand att ärva dig, om du inte testamenterar bort dina tillgångar till någon annan; 2. Om ditt syskonbarn är den enda personen i denna arvsklass så kommer ditt syskonbarn att ärva 100% av dina tillgångar, om du inte testamenterar bort allt eller en del av tillgångarna; 3. Eftersom det finns arvtagare som enligt lag är arvsberättigade så kommer inte någon del av ditt arv att tillfalla allmänna arvsfonden; 4. Om du testamenterar bort en del av ditt arv så kommer resterande del att gå till personen eller personerna i den närmaste arvsklassen, det vill säga ditt syskonbarn.

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare