Vem ärver min adopterade morbror om han inte har några barn?

Min mamma är adopterad och har gått bort. Hon har en bror som också är adopterad. Den dagen han går bort, vem ärver han då? Han har inga egna barn.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och för att du vänder dig till oss på Lawline.

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av ärvdavalken (ÄB).

Hur ändras arvsreglerna vid adoption?

Du nämner i frågan att din morbror är adopterad. Jag tänkte därför först redogöra vad som gäller vid adoption när det kommer till arv.

Att bli adopterad innebär att de rättsliga bandet till de biologiska föräldrarna upphör och istället blir de rättsliga banden kopplade till adoptivföräldrarna. Detta innebär att din morbror kommer att ärva och ärvs av sina adoptivföräldrar och deras släktingar.

Vad händer med arvet ifall det inte finns några barn?

Om din morbror är gift så kommer din morbrors maka/e ärva din morbror i första hand (3 kap 1 § första stycket ÄB). Om det är så att din morbror inte är gift så kommer istället din morbrors föräldrar att ärva din morbror ( 2 kap 2 § fösta stycket ÄB). Om båda föräldrarna eller en av föräldrarna har avlidit ärver din morbrors syskon deras del ( 2 kap 2 § andra stycket ÄB). Alltså, om din morbrors mamma har gått bort men exempelvis pappan fortfanade lever, kommer pappan ärva 50 % medans mammans del på 50 % kommer ärvas av syskon. Om din morbror inte har några fler syskon än din mamma kommer din morbrors syskonbarn att ärva istället (2 kap 2 § andra stycket ÄB). Detta innebär isåfall att du och dins syskon samt i de fall din morbror har fler syskonbarn kommer att få dela på hans arv.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Har du några andra frågor är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare