Vem ärver när arvlåtarens är en kvarlevande make och några bröstarvingar inte finns

En morbror har inga barn och hans fru är död sen många år. Inga barn eller särkullebarn finns. Både morbrodern och hans fru har syskon. Hans enda syskon/syster är död men efterlämnar två barn. Några av fruns syskon lever fortfarande. Om inget testamente finns, vem ärver då?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga.

Reglerna för vilka som ärver efter en avliden finns i ärvdabalken (ÄB). I 2 kap. 1 § ÄB framgår att det först och främst är barn, barnbarn och ytterligare arvingar i rakt nedstigande led som ärver. Eftersom det framgår att några sådana inte finns i denna situation blir istället 2 kap. 2 § ÄB relevant. I denna regel stadgas att om den avlidne inte har några arvingar i rakt nedstigande led, inte har några föräldrar i livet och inte heller har några syskon i livet så är det syskonens barn som skall ärva. I det här fallet är det alltså morbroderns syster-barn som skall ärva hans egendom.

En lite komplicerande omständighet är det faktum att morbrodern har varit gift och att frun redan avlidit. När frun avled tillföll all hennes egendom morbrodern. Detta till följd av det som kallas makes arvsrätt (3 kap. 1 § ÄB). Det innebär i korthet att den kvarlevande maken, fram tills hen också avlider, får behålla den egendom som den först avliden makens arvingar skall ärva. Detta betyder alltså att den egendomsmassa som morbrodern nu har skall delas mellan hans arvingar och fruns arvingar. Men hur skall då denna delning göras?

När två personer ingår äktenskap  blir deras egendom som huvudregel så kallat giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB). Det innebär med andra ord att deras tidigare enskilda egendomsmassor läggs ihop till en gemensam. Det finns vissa undantag från denna huvudregel, det mest kända är kanske äktenskapsförordet i vilket makarna kan komma överens om att hela eller delar av deras egendom skall fortsätta vara enskild. Utifrån hur frågan är formulerad finns det dock igen information om att det funnits något äktenskapsförord eller att något annat undantag skulle vara relevant. Jag utgår därför från att morbroderns och hans fru inte haft någon enskild egendom.

I giftorättsgodset har makarna lika stora delar. Fruns arvingar skall ärva hennes halva av giftorättsgodset. Exakt hur stor denna är kan förstås ha förändrats sedan hon avled eftersom morbrodern i och med makesarvet hanterat hela deras gemensamma egendomsmassa. Den kan alltså både ha växt och krympt. Det spelar dock ingen roll. Fruns arvingars arvsrätt gäller inte specifik egendom utan bara hennes andel i den totala egendomsmassan makarna haft (eftersom jag som sagt utgår från att det inte funnits någon enskild egendom är det helt enkelt hälften av giftorättsgodset).

Slutsatsen av resonemanget ovan är helt enkelt att hälften av den egendom som morbrodern har när han avlider skall tillfalla fruns arvingar och att den andra hälften skall tillfalla hans arvingar, alltså hans syster-barn.

Jag hoppas att jag lyckats utreda de funderingar du haft. Återigen tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline. Lycka till nu!

Emanuel LöfdahlRådgivare