Vem ärver när den avlidne var gift och efterlämnar barn från ett tidigare förhållande?

Är gift men inga gemensamma barn, jag har en dotter sedan tidigare och min man har 3 barn sedan tidigare. Vem ärver vad om Ex 1 jag dör först Ex 2 om vi bägge dör samtidigt i te x en olycka. Vi har inget hus/bostadsrätt men han har 300 000 på bank och jag 400 000. Inga skulder

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Nedan kommer jag börja med att förklara vad en bouppteckning och bodelning är, vilket är det första som måste ske innan arvet kan fördelas. Detta avgör också vad arvet kommer att innefatta. Därefter kommer jag att förklara vem som är arvsberättigad i ditt fall samt förtydliga vad som gäller i de två olika fall du tagit upp i din frågeställning ovan. Jag utgår i mitt svar från att du inte har upprättat något testamente. Eftersom ingen av er har några skulder kommer jag inte att gå in på hur skulder hanteras vid en bodelning.

Först ska en bodelning förrättas – makarnas tillgångar sammanställs och delas lika

Om den avlidne var gift så måste en bouppteckning förrättas innan arvet kan fördelas. En bouppteckning innebär att man gör en slags sammanställning över båda makarnas tillgångar och skulder utifrån hur det såg ut dagen då dödsfallet inträffade. Värdet av tillgångarna läggs ihop och ska sedan delas lika mellan makarna i en s.k. bodelning. (23 kap. 1 § andra stycket ÄB, 9 kap. 2 § första stycket ÄktB)

De saker som ingår i bodelningen och som därmed ska delas lika är det s.k. giftorättsgodset. Förenklat sett (med vissa undantag) kan man säga att alla saker du och maken äger, enskilt eller tillsammans, som utgångspunkt räknas som giftorättsgods. Detta gäller så länge ni inte avtalat om annat i exempelvis ett äktenskapsförord som registrerats hos Skatteverket. I ett äktenskapsförord kan man bestämma att vissa tillgångar ska vara enskild egendom, dvs att de inte ska ingå i en framtida bodelning. Sammanfattat kan sägas att giftorättsgodset alltså omfattar exempelvis prylar, ägda fastigheter, pengar på bankkonton. De pengar du och maken har på era konton kommer därmed ingå i en framtida bodelning och därefter fördelas till de som har rätt att ärva.  (10 kap. 1 § ÄktB, 7 kap. 1 § ÄktB, 7 kap. 2 § punkt ett ÄktB, 7 kap. 3 § ÄktB)

Din dotter är den som enligt lag ärver när du avlider

När du avlider så är det enligt lag din dotter som ärver. När den som avlider är gift och efterlämnar barn från ett tidigare förhållande (dvs barn som inte är gemensamma med efterlevande maken, s.k. särkullbarn), så är det barnet som får hela sin avlidne förälders del efter bodelningen. Efterlämnar man flera särkullbarn så delar de lika. (2 kap. 1 § ÄB)

Vad gäller om du avlider innan din make

Om du avlider innan din make så kommer din dotter att få hela din del efter bodelningen (likadelningen) och har som särkullbarn rätt att få sitt arv direkt. Hon kan dock frivilligt välja att vänta med att få ut sitt arv till förmån för din efterlevande make, som med vissa begränsningar då får använda din del från bodelningen som han vill till dess att han avlider. Om din dotter väljer att vänta med att få ut arvet kommer hon alltså behålla sin rätt att ärva. Hon får dock inte ut arvet förens efter din efterlevande make har avlidit och summan hon får kan komma att påverkas. (3 kap. 9 § ÄB, 3 kap. 1 § första stycket ÄB)

Om pengarna på era bankkonton är de enda tillgångarna som räknas som giftorättsgods (dvs det enda som ska delas lika i en bodelning) och ingen av er har några skulder så innebär det att din dotter skulle få ärva 350 000 kr efter bodelningen.

Vad gäller om ni båda avlider samtidigt

Om du och din make i stället avlider samtidigt så kommer din dotter även i detta fall att få hela din del efter bodelningen, dvs 350 000 kr. Vad gäller din makes barn så kommer de att dela lika på hans del, dvs de kommer att få ca 116 666 kr var.

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare