Vem ärver om jag avstår min del av arvet?

Hej, Min dotter har avlidit och jag har kronofogden jag vill inte att dom ska ta arvet utan att det ska gå till mina barn D.V.S min dotters syskon.

Vill tillägga att vet finns en far i livet, avstår jag från arvet kommer min del av arvet att gå till fadern eller syskonen (mina barn)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vem som ärver om du avstår från din del av arvet. Din fråga rör alltså arvsrätt, reglering av arv sker i Ärvdabalken (ÄB).

Det finns två olika sätt att avstå från sitt arv. Det ena sättet är arvsavstående och det andra är arvsavsägelse. Jag tänkte börja med att förklara vad de olika sätten innebär och betyder. Kommer även att berätta vem som ärver i de två olika situationerna.

Arvsavstående
Arvsavstående aktualiseras när arvlåtaren (den som dör) har avlidit, i detta fall din dotter. Du kan då välja att avstå från din del av arvet till förmån för någon annan. Arvet kommer då att fördelas som om du inte levde, i nedåt gående led från dig. Det innebär att dina bröstarvingar, dina barn och din dotters syskon, kommer att ärva (2 kap. 2 § ÄB).

Din del av arvet kommer alltså inte att tillfalla din dotters far vid ett arvsavstående. Din dotters far kommer dock ha ärvt en del eftersom han är en arvtagare till din dotter (2 kap. 2 § ÄB). Men själva din del av arvet kommer tillfalla dina barn.

Arvsavsägelse
Arvsavsägelse ska som regel ske när arvlåtaren är i liv. Att du avsäger dig din del av arvet när din dotter levde genom ex. godkänna ett testamente som är till din nackdel (17 kap. 1 § ÄB).

En arvsavsägelse innebär även att arvsberättigade till den som avsäger sig arvet förlorar sin arvsrätt, hela den grenenav arvingar förlorar sin rätt. Ex. om du gör en arvsavsägelse så kommer dina barn även förlora sin arvsrätt i och med det. Hela kvarlåtenskapen från din dotter skulle då tillfalla hennes far.

Arvsavsägelse kommer inte vara aktuellt i ditt fall eftersom det som huvudregel ska ske innan arvlåtaren dör. Utan i ditt fall är det mer aktuellt med ett arvsavstående som förklarades ovan.

Är arvet skyddat från en utmätning?
Även fast du gör ett arvsavstående så är det inte säkert att arvet är skyddat från en utmätning, eftersom arv kan utmätas (4 kap. 2 § Utsökningsbalken och 5 kap. Utsökningsbalken). För att skydda arvet mot utmätning, och för att det inte ska ses som en gåva till dina barn, bör du meddela dödsboet så fort som möjligt om arvsavståendet. Detta bör även ske skriftligt. Det ska också helst ske innan fördelning av arvet (skiftning av boet) sker (framkommer bland annat av praxis, se tex. NJA 1993 s. 34).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofia WedinRådgivare