Vem bär bevisbördan vid muntligt avtal om lån?

Hej. Jag undrar följande: Jag var gift i 18 år med en kvinna. Under denna tid så förde jag över månadsvis till hennes konto 1000:- / månad, så hon kunde betala av sin CSN skuld som hon hade långt innan jag träffade henne (flera år för vår bekantskap).Det skevs aldrig något papper mellan oss om detta utan jag hjälpte helt enkelt min fru under den tid vi var gifta. Vi skilde os och dom föll 2019-05.27. Jag bad min exfru att betala tillbaka dom pengar jag betalade för hennes CSN skuld, men fick till svar "att det finns inga papper på det" så hon tänker inte betala tillbaka det. Sagt och gjort jag trodde att det var förlorat då det inte finns något skrivet om detta, tills alldeles nyligen då jag gjorde uppdrag på polisen . Där finns det 4 juriststuderande , varav en av dom berättar en historia som liknar min väldigt mycket, så jag berättar för honom min historia.

Alla säger då, att du visst kan begära tillbaka mina pengar då det är ett små-mål (enkla tvistemål). Det är med så enligt juristerna att "bevisbördan" ligger hos min x-fru att bevisa att det ej var en lån , utan en gåva, vilket hon inte kan då det inte finns något skrivet om det förutom dom banköverföringar som jag gjort från mitt konto till hennes. Att vi sedan var gifta under perioden spelar ingen roll säger dom eftersom Studieskulder är privata. Dom säger att först begära hos kronofogden om min fordran och betalas den inte så stäm hennes i Tingsrätten som små mål. visste ej, stämmer detta verkligen?

Lawline svarar

Hej! tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag har tolkat din fråga rätt har att du och din ex-fru muntligt avtalat att pengarna som du satte in på hennes konto var ett lån. Om det är så att ni inte avtalat om detta och ärendet går vidare till tingsrätten begår du mened, dvs att du ljuger i domstol under sanningsförsäkran (15 kapitlet 1 § brottsbalken).

De muntliga avtalet är juridiskt bindande (1 § avtalslagen).Det stämmer att din fru har bevisbördan. Huvudregeln inom civilrätten är vanligtvis att den som påstår något också ska bevisa det, men när man kan säkerställa att en överföring av pengar har skett är det den som gynnas av överföringen som har bevisbördan (NJA 2014 s.364).

Du bör i första hand ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. När betalningsföreläggandet inkommit till Kronofogden kommer din ex-fru kontaktas med en begäran om att betala tillbaka skulden. Antingen så kommer din ex-fru betala eller så kommer hon invända mot betalningsföreläggandet. Om hon invänder kan du driva vidare ärendet i domstol.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Liv StålhammarRådgivare