FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/04/2017

Vem behåller huset efter skilsmässa mellan makar?

Hej! Jag vill skiljas från min man efter 6 års äktenskap. Vi har hus tillsammans. Jag har fixat till detta hus efter mina behov då jag har MS, en kronisk sjukdom som gör att jag så småningom kan hamna i rullstol. Jag är rätt stapplig på benen redan nu. Min man vägrar att låta mig bo kvar för att det är jag som vill skiljas. Men jag anser att jag har rätt till det eftersom jag anser mina behov vara störst. Kan också få det bekräftat av läkare om så är nödvändigt.

Min fråga är; har jag störst rätt att få bo kvar om jag löser ut honom? Är tacksam för snabbt svar, då det nästan är "krig" hemma.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid skilsmässa där båda makarna äger huset så brukar man normalt få komma överens om vem som ska behålla huset och vem som ska flytta ut. Om man inte kan komma överens så går det att få saken avgjord. Bedömningen som isåfall görs är vem som kan anses vara i störst behov av huset (11 kap. 8 § äktenskapsbalken). I en sådan bedömning kan flera faktorer spela in, t.ex. om ena maken har ensam vårdnad om barn då kan det tala för att den maken bäst behöver huset. Så som du beskriver din situation, att huset är särskilt anpassat efter dina behov, skulle mycket väl kunna utgöra tillräckliga skäl för att anse att du bäst behöver huset. Isåfall skulle det kunna föreligga en rätt för dig att ta över huset i utbyte mot att du köper ut din man eller lämnar motsvarande värde i egendom från din del av din lott i bodelningen. En förutsättning för att du ska kunna få rätt till egendomen är dock att den inte är din mans enskilda egendom, men det är den bara om han har fått den i gåva eller genom testamente som enskild egendom eller om ni har skrivit ett äktenskapsförord där den skrivs in som hans enskilda egendom. Det går dock att få rätt till huset även om det är din makes enskilda egendom om det även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt (11 kap. 8 § äktenskapsbalken).

Efter att du ansökt om äktenskapsskillnad och domen vunnit laga kraft så kan ni ansöka om en bodelningsförrättare för att lättare kunna dela upp era tillgångar sinsemellan om ni inte kommer överens. Ansökan om bodelningsförättare görs hos tingsrätten.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga, om inte är du varmt välkommen att komma in med en ny. Behöver du vidare rådgivning kan du även boka tid med en av våra verksamma jurister, via den här länken: www.lawline.se/boka

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare