Vem betalar för advokatkostnader vid bodelning efter dödsfall?

Hej, ska jag som efterlevande sambo betala för advokatkostnader vid av mig begärd bodelning, eller ska det betalas av dödsboet.

( testamente finns).

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sådana kostnader som arvode för advokat, skiftesman eller boutredningsman tas upp som en utgift som dödsboet har haft och sedan dras det av från kvarlåtenskapen innan arvsskiftet görs.

Om kostnaderna för en boutredningsman inte kan täckas upp av dödsboet så är det dock den som begär det som blir betalningsskyldig.

Hoppas du fick svar på din fråga annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare