FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/08/2023

Vem får hunden då ett förhållande tar slut?

Hej. Jag och mitt ex valde att skaffa en hundvalp vid coronan. Det var min ide och jag som ville skaffa denna valp. Vid den tidpunkten hade jag inte pengarna att lägga ut för en hund men det hade hon. Så hon betalade hunden men jag står som ägare på kontraktet. Vi har nu separerat och hunden är hos mig 80% av tiden. Jag betalar försäkringen och allt runt omkring eftersom den mestadels är hos mig. Nu har hon mer och mer försökt ta tillbaka honom och jag vill helst inte ha någon kontakt med henne överhuvudtaget. alltså vill jag helst att hunden är hos mig 100%. Vem har rätten på sin sida?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och för att du vänder dig till oss på Lawline.

I Sverige så finns det inte någon lag om vårdnad av husdjur. Trots att hunden är en familjemedlem så klassas den enligt svensk lag som en ägodel och behandlas enligt lagen som ett föremål.

Vem har rätt till hunden?

Den som har rätt till hunden är den som äger och har köpt hunden. I detta fallet blir det inte helt tydligt eftersom ditt ex har betalat för hunden men du står på kontraktet. Utifrån din fråga tolkar jag det som att det är du som står på köpekontraktet och inte ditt ex. Detta talar för att du ska få ha hunden. Det som också talar för att du har rätt till hunden är att du betalar kostnader såsom försäkring och andra kostnader för hunden.

Det finns även något som kallas för dold samäganderätt vilket kan föreligga även då du står på köpekontraktet. Högsta domstolen har ställt upp tre villkor som ska vara uppfyllda för att dold samäganderätt ska anses finnas:

1.Hunden ska ha köpts för att användas gemensamt av båda två.

2.Båda ska ha hjälpt till eller gjort köpet möjligt, genom att till exempel bidra ekonomiskt på något vis.

3.Både du och ditt ex ska ha förstått att syftet med köpet var att hunden skulle ägas gemensamt. Ni måste alltså ha varit överens om att hunden skulle ägas av båda. Detta kan ha varit underförstått eller uttryckligt.

Det som talar för att hunden skulle vara samägd är att ditt ex betalade hela summan för hunden. I övrig kan det också ha betydelse vad ni kom överens om när ni köpte hunden.

Sammanfattningsvis är det svårt att ge ett klart och tydligt svar på din fråga. Som huvudregel är det den som står på köpekontraktet som är ägare, vilket i detta fall då blir du. Det kan dock föreligga dold samäganderätt och det som talar för detta är exempelvis att ditt ex betalade för hunden. Eftersom du står på kontraktet och verkar ha hand om hunden mest samt stå för alla kostnader rörande hunden tycker jag att de i detta fall talar mest till din fördel och att du är ägare av hunden. Jag hoppas verkligen att ni hittar en lösning på detta.

Hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har några andra frågor är du välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare