FrågaPROCESSRÄTTRättshjälp27/01/2019

Vem får vara mitt ombud i en rättegång?

Ombud med fullmakt, vem får representera mig?

Hej!

Jag är kallad till muntlig förberedelse ang. en tvist om ett köp. Jag är kärande.

Det står om jag inte kan närvara kan ett ombud med fullmakt närvara i mitt ställe. Jag undrar därför vilka krav som finns runt detta.

Ställs det likvärdiga krav på juridisk kunskap/erfarenhet på mitt ombud som på mig? (Jag har väldigt låg juridisk kunskap och har aldrig arbetat på tex Tingsrätt). Eller måste mitt ombud ha högre kunskap/erfarenhet än vad jag har?

Kan min sambo, som är ett vittne kopplat till köpet, vara mitt ombud? (Har liknande juridisk kunskap som mig)

Kan min sambos förälder vara mitt ombud?

Föräldern arbetar som polis, är detta en yrkesgrupp som kan anses ha tillräckliga juridiska kunskaper för att få vara mitt ombud?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

När det rör sig om så kallade tvistemål, vilket målet du beskriver är, så finns det i 12 kap rättegångsbalken (RB) bestämmelser om parternas ombud. De kraven som finns är att ombudet med hänsyn till redbarhet, insikter och tidigare erfarenheter är lämplig att vara ombud i målet. Personen måste dessutom vara över 18 år, inte vara ställd under förvaltarskap och inte heller satt i konkurs, 12 kap 2 § RB. Detta innebär vidare att det föreslagna ombudet inte ska ha dömts för grövre brottslighet, att personen behärskar svenska språket och har en viss praktisk erfarenhet av rättegångsförfarandet. Dock finns det inget krav på att personen ska ha juristexamen. Det är rätten som avgör om en person är lämplig. Om de inte finner att det föreslagna ombudet uppfyller kriterierna kan de avvisa förslaget på ombud. Ju mer komplicerat målet är, desto högre krav ställs dessutom på ombudet.

Det är svårt för mig att bedöma vem som domstolen anser vara lämplig eller inte. Eftersom din sambo inte verkar ha så mycket juridisk kunskap eller domstolsvana tror jag dock inte att domstolen skulle finna hen lämplig som ombud. Att din sambo ska vittna spelar däremot ingen roll, då rättegångsombud får vittna om parten medger det, 36 kap. 5 § RB. Vad gäller din sambos förälder så är min bedömning att hen skulle kunna anses vara lämplig som ditt ombud, då hen både har juridiska kunskaper och kanske även eventuellt domstolsvana. Om personen dessutom uppfyller resterande krav som jag presenterat ovan är det troligt att din sambos förälder får vara ditt ombud.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Alma LövgrenRådgivare