FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt06/09/2018

Vem får vårdnaden efter barnets födelse?

Hej.

Jag tänkte höra vad som händer om en pappa inte skriver under pappret på att han är fadern till barnet. Får mamman automatiskt ensam vårdnad om barnet då tills faderskapspappret är påskrivet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du vill veta vem som får vårdnaden om ett barn efter födseln om inte något faderskap är fastställt. Svaret på din fråga finns att hitta i Föräldrabalken (FB).

Enligt 6 kap. 3 § FB så står barnets från födseln under vårdnad av båda föräldrarna om de två är gifta med varandra, och annars av modern ensam. Om du inte är gift med fadern till ditt barn och han ännu inte har bekräftat faderskapet står modern alltså som ensam vårdnadshavare till barnet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Maja QvarnströmRådgivare