Vem har rätt till arvet, särkullbarnet eller den efterlevande maken

Hej, Min mamma gick bort för några månader sedan. Hon var gift sedan många år tillbaka med en ny man (som alltså inte är min pappa). De ägde ett hus tillsammans och detta vet jag att jag har rätt att ärva 50% av alltså mammas del. Men sedan hade mamma ett personkonto med en hel del pengar samt ett eget sparkonto. Ärver jag hela mammas konton eller får jag hälften av dessa pengar och hälften går till hennes make? Med vänlig hälsning Ann Sundvall

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga regleras i ärvdabalkens bestämmelser (ÄB).

Den legala arvsordningen

Enligt svensk arvsrätt har den efterlevande maken rätt till hela arvet enligt 3 kap. 1 § ÄB. Särkullbarn har dock rätt att få sin arvsrätt direkt. Då har varje bröstarvinge rätt att dela lika på kvarlåtenskapen och få rätt till sin arvslott (7 kap. 1 § ÄB).

Bodelning

Innan arvskiftet ska en bodelning göras i enlighet med 9 kap. 2 §  Äktenskapsbalken samt 23 kap. 1 § ÄB. I enlighet med 11 kap. 3 § Äktenskapsbalken ska all giftorättgods delas lika mellan den efterlevande maken och den avlidne maken.

Efter att egendomen delats lika har du som bröstarvinge rätt till din arvslott (7 kap. 1 § ÄB). Resterande av egendomen tillfaller den efterlevande maken (3 kap. 1 § ÄB).

Hoppas du fick svar på din fråga!

MVH

Nelly StarkengrenRådgivare