FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/11/2023

Vem har rätt till pengar efter att ett samboförhållande tar slut?

Hej! Jag och mitt ex gjorde slut i maj och jag har 6000kr som vi sparade för att resa när vi gjorde slut men även innan frågade jag om han vill ha tillbaka pengarna han sa minst 20 gånger nej behåll dom nej gör något kul! Nu hör han av sig och vill ha pengarna vilket jag inte tycker är ok jag har gjort tydligt att jag inte vill ha kontakt med honom han ringer smsar med olika nummer till mig och mamma besöker där jag bor kan jag anmäla honom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

I mitt svar kommer jag utgå ifrån att ni var sambor och inte gifta.

Vilken lag är tillämplig?

Det är sambolagen (SamboL) som är relevant lag i ditt fall.

Vad utgör sambors egendom och vems pengar är det?

Sambors egendom utgör endast den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget, men bara om dessa två egendomsslag har inköpts för gemensam användning (3 § SamboL). Det betyder att pengar på ett konto eller kontanter och annat inte utgör samboegendom. Att du därför har pengar som ni har sparat ihop gör att du inte behöver dela pengarna med honom. Inte ens om pengarna har sparats uteslutande av honom, eftersom du har pengarna hos dig.

Om det å andra sidan skulle ha varit hans pengar som han gav dig som gåva, så behöver du inte heller överföra pengarna till honom. Så fort en person överför egendom frivilligt, till exempel pengar, och med gåvoavsikt är det tal om en gåva som inte behöver återges. Att ditt ex har gett dig pengarna utan att vilja ha något tillbaka talar för att det finns en viss gåvoavsikt. Dessutom har äganderätten övergått på dig, eftersom du råder över pengarna.

Kan du anmäla honom?

Ett eventuellt brott som han kan ha begått är ofredande. Det som krävs för att detta brott ska föreligga är att någon utsätter en annan för störande kontakter, om dessa är ägnade att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt (4:7 brottsbalken). Man kommer att ta hänsyn till antalet av störande kontaktsmoment, när och hur dessa sker, om kontakterna stör nattsömnen, koncentrationen, arbetet eller andra aktiviteter, men även om de leder till oro och obehag. Jag kan dock inte uttala mig om hur ett utfall skulle se ut. Oavsett kan du anmäla honom. Hur du anmäler kan du se här.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är följande. Pengar utgör inte samboegendom och ska inte delas efter att ett samboförhållande tagit slut. Även om pengarna vore hans, så råder du över dem och därför äger du också dem. Att han tackat nej till pengarna kan ses som att han gett dig pengarna som gåva. Han lär därför inte ha någon rätt att få pengarna av dig. Att han hör av sig upprepade gånger och stör kan eventuellt anses vara brottsligt och då kan hans handlingar anses utgöra brottet ofredande. Du skulle därför kunna anmäla honom till Polisen. Min rekommendation är att du tar kontakt till Polisen och rådfrågar Polisen om kontakterna där du i mer detalj förklarar situationen.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare