FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott12/08/2023

Vem kan straffas om jag låter någon som inte har körkort köra min A-traktor?

Tjena! har nyss skaffat en ny a traktor och polaren frågade om han fick ta en sväng på en parkering, sa självklart ja eftersom han har sagt till mig att han har körkort, men när han körde runt så började han sladda på parkeringen ganska mycket, runt stolpar å sådär, jag sa åt han att stanna efter en stund så stannade han bilen. om någon hade filmat detta och anmält mitt reggplåtsnummer vem hade tagit straffet då? i efterhand så har det visat sig att han inte alls har körkort men då sagt till mig att han hade det

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vem som har gjort sig skyldig till ett brott och riskerar att dömas för det om du låtit din kompis köra din A-traktor trots att han inte haft det körkort som krävs. I mitt svar kommer jag att använda mig av bestämmelser i lag om straff för vissa trafikbrott (TBL).

Det aktuella brottet för din kompis är olovlig körning
Din kompis har kört en A-traktor utan att ha det körkort som krävs för att få göra det. En A-traktor är nämligen ett körkortspliktigt fordon. Därmed har han framfört ett körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad till det, vilket är brottsligt såsom olovlig körning (se 3 § första stycket TBL).

Din kompis hade därmed kunnat dömas för olovlig körning eftersom han kört en A-traktor medveten om att han saknar det körkort som krävs för att få göra det.

Även du hade riskerat att kunna dömas för brott
Det finns också en risk att även du hade kunnat dömas, för tillåtande av olovlig körning (se 3 § tredje stycket TBL). Detta eftersom du låtit din kompis köra din A-traktor trots att han saknade körkort. För att du skulle kunna dömas för detta krävs det att ditt agerande åtminstone anses vara oaktsamt.

Du skriver här att du utgick från att din kompis hade körkort eftersom han sagt det till dig tidigare. Därmed har du inte varit medveten om att han saknade körkort. Däremot får en bedömning göras om du trots det borde ha misstänkt att din kompis saknade körkort. Jag kan inte svara på hur resultatet av den bedömningen skulle se ut i ditt fall eftersom det är en bedömning från fall till fall där många omständigheter måste tas i beaktning. Det är dock bra att notera att det hade kunnat leda till att även du hade kunnat dömas till ansvar för brott.

Slutord
Sammanfattningsvis hade din kompis med största sannolikhet dömts till ansvar för olovlig körning om händelsen hade anmälts. Det finns dock en risk att även du hade kunnat dömas till ansvar för brott, beroende på om ditt agerande hade ansetts oaktsamt eller inte.

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga. Skulle du ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Vänligen,

Hugo Wejsfelt BorellRådgivare