FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt22/06/2023

Vem kan väcka talan om umgänge mellan förälder och barn

Fått min talan avvisad hos Tingsrätten i Växjö på min ansökan angående umgänge mellan min son och dennes far pga att jag är boendeförälder. Enligt dom kan inte en boendeförälder väcka en sådan talan. Lagtexten finns ju där för barnets skull, inte föräldrarnas. Hittar inte detta påstående någonstans. Det blir ju missvisande när man gått igenom processen med familjerätten för att få ett intyg för att över huvudtaget kunna skicka in ansökan till tingsrätten, för att bara få sin talan avslagen . Att man inte kan ansöka enbart på den premissen att man är boendeförälder låter ju inte klokt. Här kommer ju pappan i fokus och inte barnet. Pappan har aldrig valt bort umgänge, det blir bara inte någon ordning på det. Hos socialnämnden fanns ingen hjälp att få då det som dom uttryckte det, brukar vara tvärtom, att umgängesföräldern kräver umgänge. Kan ni råda mig i hur jag ska agera ? Grabbens rättigheter till umgänge måste ju kunna värnas på något sätt. Mvh Elisabet Jerevall ejerevall@hotmail.com

Lawline svarar

Hej, och tack för att du valt att vända dig till oss här på Lawline med din fråga!

Den förälder som vill umgås måste själv väcka sådan talan

Reglerna om barns rätt till umgänge finns i 6 kap. 15-15c § Föräldrabalken (FB). Vilka som får väcka en sådan talan regleras i 6 kap. 15a § st. 1 FB. Förutom att Socialnämnden får föra en sådan talan framgår i att den förälder som vill umgås med sitt barn har rätt att väcka talan om detta. På juristspråk säger man att man tolkar detta e contrario, på vanlig svenska betyder det att man tolkar det motsatsvis. Slutsatsen blir då helt enkelt att man som förälder bara kan väcka talan om umgänge för sin egen räkning. Man kan alltså inte väcka talan om att den andra föräldern skall få umgås med barnet.

Vad kan man göra istället för att väcka talan i domstol

Du själv kan alltså inte väcka talan om att den andra föräldern skall umgås med ditt barn. Om du inte redan försökt övetala den andra föräldern att själv väcka talan skulle det kunna vara ett första steg. Kanske kan det hjälpa att förklara att du inte kan göra det åt honom.

Om problemet bara är att han tycker det är jobbigt att ta kontakt med domstolen skulle en lösning kunna vara att han ger dig en fullmakt att företräda honom i målet. Du får genom en sådan fullmakt behörighet att väcka talan i hans namn. På pappret är det alltså han som väckt talan även om du med hjälp av fullmakten skickat in själva ansökan.

Umgänge kan också koma till stånd genom att föräldrarna gemensamt upprättar ett avtal som sedan godkänns av socialnämnden (6 kap. 15a § st. 3 FB). Utifrån hur du formulerat din fråga låter det ju som att pappan egentligen vill umgås. Att skriva ett avtal skulle ju då kuna vara ett alternativ. Fördelen med att upprätta ett avtal är också att man slipper en domsolsprocess. Känner ni er osäkra på hur man formulerar och upprättar ett sådant avtal kan jag varmt rekommendera att ni bokar tid med en av våra jurister. De har mycket erfarenhet av den här typen av situationer och vet vad man bör tänka på. Vill ni boka en tid görs det här via vår hemsida.

Ett sista allternativ är att tjata lite mer på Socialnämnden. De har som sagt rätt att väcka en talan om umgänge om de ser att detta vore lämpligt.

Jag hoppas att jag genom denna lilla redogörelse lyckats förklara varför domstolen agerat som de gjort. Jag hoppas också att jag lyckats beskriva vilka andra alternativ du har. Har du ytterligare frågor eller funderingar är det bara att ställa en ny fråga till oss här på hemsidan.

Avslutningsvis vill jag åter igen tacka för att du valt att vända dig till oss på Lawline. Lycka till nu!

Med vänliga hälsninar,

Emanuel Löfdahl

Emanuel LöfdahlRådgivare