Vem ska betala låssmed i hyreslägenhet?

Hej!

Jag bor som hyresgäst i ett hus med bostadsrätter. Dörren är låst och Nu har låset till lägenhets dörren slutat fungera så jag inte kan komma ut , utan att hoppa ut genom fönstret. Vem ska stå för kostnaden för att låssmeden ska öppna upp dörren och ordna nya lås till dörren?.

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Eftersom det är en hyresrätt regleras svaret i JB 12 kap.

En hyresvärd har ett ansvar för att hålla lägenheten i sådant skick att den kan anses fullt brukbar (JB 12:15 1st j. 12:9 1st). Ett fungerande lås måste anses vara ett minimikrav på standard varför utgångspunkten är att det är hyresvärden som ska betala.

Notera dock att du och hyresvärden varit fria att avtala kring detta. I hyresavtalet kan det alltså ha tagits in avtalsvillkor som innebär att det är du som ska betala (JB 12:15 1-2st). Det andra undantaget är ifall du själv orsakat skadan genom vårdslöshet (SkL 2:1).

Utgångspunkten är alltså att hyresvärden ska stå för kostnaden men det finns undantag. Jag hoppas det svarar på din fråga, du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare