Vem ska betala skatt vid försäljning av fastighet?

Vid min mors bortgång löste jag ut min bror från hennes fastighet 2016 och fick därmed en latent skatteskuld.

Är nu i stånd att göra en överlåtelse till min son på samma fastighet.

Skall jag betala min skatteskuld eller förs den över till sonen om han säljer fastigheten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Betalning av skatt vid överlåtelse av fastighet regleras i inkomstskattelagen, nedan förkortat IL. Med överlåtelse kan förstås både försäljning och gåva.

Försäljning
Om du väljer att sälja fastigheten till din son blir du skyldig att betala skatt på den eventuella vinst du gör, 42 kap. 1 § IL. Den effektiva skatten blir 22 % av vinsten, 45 kap. 33 § IL, 65 kap. 7 § IL.

Gåva
Om du däremot väljer att ge fastigheten till din son i form av gåva kommer du inte att betala någon skatt. I denna situation tillämpas den så kallade kontinuitetsprincipen. Den innebär att din son, så som förvärvare, inträder i din skattemässiga situation, 44 kap. 21 § IL. Din son kommer då att betala skatt om han i sin tur säljer fastigheten.

Inom skatterätten klassificeras en överlåtelse som en gåva om ersättningen för fastigheten understiger fastighetens taxeringsvärde och det finns en gåvoavsikt hos givaren (detta kallas för huvudsaklighetsprincipen). När det gäller transaktioner mellan familjemedlemmar presumeras en gåvoavsikt föreligga.

Hoppas att du fick svar på din fråga annars är du varmt välkommen att ställa en ny!

Linn GerhardssonRådgivare