Vem ska delge arvingarna testamentet?

Hej! Jag är dödsbodelägare. Det har kommit till min kännedom att övriga dödsbodelägare har delgivits ett testamente. Men jag har inte blivit delgiven. Vem ska jag informera om det? Det naturliga vore att informera den jurist som sköter bouppteckningen. Men grejen är den att den juristen har inte skickat något testamente för delgivning. Det har en annan jurist gjort som är anlitad av vissa som enligt testamentet ska ärva men som inte är dödsbodelägare. Ska jag informera juristen som sköter bouppteckningen? Eller den som delgiver testamentet? Eller båda?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom att din fråga rör delgivning av testamente kommer jag i mitt svar hänvisa till lagtext i ärvdabalken.

Testamentstagaren ansvarar för delgivning

Inledningsvis kan noteras att arvingar ska delges testamente eller en bestyrkt kopia av testamentet (14 kap. 4 § ÄB). Eftersom att du är dödsbodelägare har du alltså normalt rätt att delges testamentet. Det här gäller dock inte om du redan godkänt testamentet. Isåfall behöver du inte delges.

Ifall att du inte godkänt testamentet ska du alltså delges. Det är testamentstagaren som är ansvarig för delgivningen, alltså personerna som är inskrivna i testamentet. Min rekommendation är därför att du kontaktar juristen som anställts av personerna som ska ärva enligt testamentet.

Det är viktigt att du får del av testamentet så att du kan godkänna eller klandra det. Vill du klandra testamentet måste du göra det inom sex månader (14 kap. 5 § ÄB).

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare