Vem ska kallas till en bouppteckning?

Makarna A o B är gifta har inga gemensamma barn, Maken A har inga barn Makan B har ett barn. Maken A avlider. Bouppteckning ska göras. Inget testamente finns. Jag anser följande: till bouppteckningen kallas enbart efterlevande makan A som blir dödsbodelägare. Inga efterarvingar finns. När makan B avlider ärver hennes barn allt. Har jag rätt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga berör arv blir ärvdabalkens (ÄB) bestämmelser tillämpliga.

Vem ska kallas till bouppteckningen?

Samtliga dödsbodelägare ska kallas till bouppteckningen (20 kap. 2 § första stycket ÄB). En efterlevande make eller sambo, den avlidnas legala arvingar och universella testamentstagare är dödsbodelägare (18 kap. § 1 § första och tredje stycket ÄB).

I ditt fall innebär det att efterlevande makan B och maken A:s legala arvingar ska kallas till bouppteckningen. Vilka som är legala arvingar regleras i ärvdabalkens andra kapitel, som delar in arvingarna i tre olika arvsklasser. Varje arvsklass ska tömmas på personer innan man kan gå vidare till nästa. Eftersom maken A inte har några barn (första arvsklassen) blir det hans föräldrar som är legala arvingar (andra arvsklassen). Om föräldrarna inte lever blir det föräldrarnas barn, dvs. A:s syskon, eller om dem inte är vid livet, A:s syskonbarn som är legala arvingar (2 kap. 2 § ÄB). Ifall ingen av dessa finns blir det i sista hand A:s mor- och farföräldrar (tredje arvsklassen), och om dem inte är vid livet, deras barn (dvs. A:s far- och morbröder, fastrar och mostrar) som är legala arvingar (2 kap. 3 § ÄB). Det är bara de legala arvingarna som är omedelbart arvsberättigade som ska kallas till bouppteckningen. Det innebär att om det exempelvis finns personer i arvsklass nummer två, dvs. A:s föräldrar, är det bara dem som är omedelbart arvsberättigade och således ska kallas, inte deras barn eller personer i tredje arvsklassen.

Om det inte finns några legala arvingar alls blir det precis som du skriver endast efterlevande make B som är dödsbodelägare och ska "kallas" till bouppteckning. Jag vill påpeka att ingen formell bouppteckning kan göras när dödsboet endast består av en efterlevande make, eftersom det i praktiken skulle innebära att maken rättshandlar med sig själv (dels i egenskap som efterlevande make, dels i egenskap som företrädare för dödsboet). Det anses inte vara möjligt enligt svensk rätt.

Vem ärver efter efterlevande make B?

Om inga efterarvingar finns vid B:s död (och inget testamente upprättas) är det endast B:s legala arvingar som ärver. Den första arvsklassen är arvlåtarens bröstarvingar, dvs. barn, som ärver allt vid sin förälders död (2 kap. 1 §). Precis som du skriver kommer alltså B:s barn att ärva allt när B dör. Om B får ytterligare barn kommer alla barn att dela lika på arvet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare