Vem ska teckna försäkring på en bil?

Vi har utfört ägarbyte av bil inom familjen. Hade försäkring hos Folksam, men vi vill byta till Länsförsäkringar. Frågan är: ska den nye ägaren (min fru)teckna försäkringen, eller kan jag som tidigare ägare teckna försäkring för bilen , eller ska vi göra ägarbyte igen om jag ska stå för försäkringen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar vem det är som har skyldighet att teckna försäkring på er bil. Jag kommer nedan redogöra för det som är relevant för din frågeställning.

Den som registrerad som fordonets ägare är den som ska teckna försäkring

På Transportstyrelsens hemsida kan man läsa att den som står registrerad som fordonets ägare är den som har skyldighet att teckna en försäkring. Vidare är det viktigt att den som använder bilen mest är den som står registrerad som ägare. I samband med att ett fordon får en ny ägare är det viktigt att en försäkring tecknas.

I ditt fall är den nya ägaren din fru och det är således hon som ska teckna försäkringen på bilen. Detta innebär att du, som den tidigare ägaren, inte kan teckna försäkring på bilen. Detta innebär även att om du är den som använder bilen mest är du den som borde stå registrerad som bilen ägare. För att du ska kunna teckna en försäkring på bilen måste du vara den som står registrerad som ägare.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare