Vem står för reparation av fast installation i hyresrätt?

vem står för reparation av hyresgästens insättning av torktumlare i privat uthyrning. Det fanns tvättmaskin när de flyttade in men inte torktumlare, då det fanns torkrum.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nu vet jag inte hur det förhåller sig med äganderätter och liknande i er situation. Jag kommer att utgå ifrån att du är hyresvärd och ägare av fastigheten.

Lagrum

I svensk rätt skiljer vi på fast egendom och lös egendom. Fast egendom är jord, som i sin tur kan delas in i olika fastigheter. Lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad är ett särskilt regelverk som tagits fram för att reglera situationen då privatpersoner hyr ut den bostad som de vanligtvis bor i. Lagen är till för att underlätta regelverket för privatpersoner som vill hyra ut och ge hyresvärden förmånligare villkor än enligt hyreslagen. Lagen reglerar dock inte  frågan om vem som ansvarar för underhåll och reparationer.

Vem som ansvarar för underhåll och reparationer regleras till viss del i hyreslagen, (12 kap. jordabalken). Inledningsvis kan det konstateras att maskiner för tvätt definieras som fast installation i byggnaden, 2 kap. 2 § jordabalken). Den fasta egendomen ägs av hyresvärden, medan hyresgästen endast köper sig rättigheten att vistas och bo i hyresrätten. Det framgår sedermera att en torktumlare inte anses utgöra standardutrustning i en hyreslägenhet, (12 kap. 18a § 6 stycket jordabalken). Det är således hyresgästens val att köpa till en torktumlare för sina egna pengar. Hyresvärden har endast ansvar för, om inget annat avtalats mellan er, att underhålla byggnaden och lägenheten med jämna tidperioder avseende exempelvis målning, tapetsering och andra sedvanliga reparationer med anledning av lägenhetens försämring genom ålder och bruk, (12 kap. 15 § jordabalken). Underhållsansvaret omfattar reparation av hushållsmaskiner som hyresvärden satt in i lägenheten, samtidigt som  hyresgästen har en vårdplikt. Däremot kan underhållsplikten inte åläggas hyresvärden avseende hyresgästens privatköpa föremål i bostaden.

Sammanfattning

Det som hyresgästen väljer att köpa till och utrusta lägenheten med är som utgångspunkt lös egendom, exempelvis en torktumlare som hyresgästen har köpt och installerat. Hyresvärden har därmed inget ägar- och underhållsansvar för torktumlaren. Står torktumlaren kvar i lägenheten efter att hyresgästen flyttat ut kan äganderätten övergå till hyresvärden, som då kan denne antingen överta ägar- och underhållsansvaret för torktumlaren och eventuellt höja hyran, eller ta bort maskinen. Kortfattat innebär detta alltså att det är hyresgästen som ansvarar för reparation av sin egenköpta torktumlare.

Försäkringsfråga

Eftersom din fråga handlar om reparation av en maskin kan ni vända er till försäkringsbolaget för att få hjälp med ekonomisk ersättning. Beroende på vad som framgår i det aktuella försäkringsavtalet kan svaret variera. Har dock hyresgästen köpt en egen hushållsmaskin och satt in den i hyresrätten, med avsikt att ta med sig den när denne flyttar ut, bör hyresgästens hemförsäkring kunna hjälpa till.

Ofta när det kommer till hushållsmaskiner brukar det räcka för försäkringsbolaget att det kan konstateras att maskinen inte fungerar som den ska för att det ska anses vara ersättningsbart. Fast egendom omfattas i vanliga fall av en bostadsförsäkring som försäkrar byggnaden och dess fasta installation. Därmed skulle även din bostadsförsäkring, om du har en sådan, kunna hjälpa till med ekonomisk ersättning. Hemförsäkringen kan dock ofta hjälpa en försäkringstagare som endast har en sakförsäkring som täcker lös egendom, om hyresgästen själv har köpt maskinen.

Jag skulle därmed råda er att kontakta försäkringsbolaget för att därigenom få hjälp med en eventuell reparation beroende på försäkringsbolagets villkor. Ofta brukar hemförsäkringens villkor vara något mer förmånga beroende på hur hög självrisken är i jämförelse med bostadsförsäkringen. Eftersom det är hyresgästen som äger torktumlaren skulle jag därmed i första hand be dem kontakta sin hemförsäkring.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare