FrågaKÖPRÄTTKöplagen07/04/2022

Vem står för risken för en vara som kommer bort under transport?

Hej jag köpte en gps av en privatperson för 600 och betalade 66 för frakten via swisch direkt fick ett idnummer på försändelsen så allt kändes frid och fröjd först. Paketet kom dock aldrig fram avsändaren har reklamerat det men har tydligen valt en tjänst som INTE ersätter försändelsens innehåll.... har jag något skydd som köpare? Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du som privatperson köpt en vara från en annan privatperson så är det köplagen (KöpL) man får titta i för att få svar på din fråga.

Vem som ansvarar för paketet om det kommit bort eller förstörs beror på vem som står för risken för varan. Det är nämligen så att om risken gått över på köparen så måste köparen betala för varan även om den kommit bort, förstörts eller på annat sätt försämrats (12 § KöpL). Risken övergår på köparen när varan har avlämnats (13 § KöpL). Frågan blir alltså därför om varan i ditt fall var avlämnad så att risken hade gått över på dig när den kom bort.

Tidpunkten för när en vara anses avlämnad beror på vilken typ av köp det är.

Om en köpare exempelvis hämtar varan på säljarens affärsställe så är den avlämnad när köparen tar hand om varan (6 § KöpL). Dock har du gjort ett transportköp eftersom din vara skulle transporteras till dig och då gäller andra regler.

Det finns olika typer av transportköp, vilket påverkar när varan anses vara avlämnad. Om transporten går till en köpare inom samma ort eller om säljaren vanligen transporterar varor inom det område köparen befinner sig i så är varan avlämnad först när köparen har tagit emot varan (7 § första stycket KöpL). Om varan i annat fall ska transporteras så är varan avlämnad redan när den överlämnas till transportören, om inte annat har avtalats vid köpet (7 § andra stycket KöpL). Detta innebär att om du bor på samma ort som säljaren så var varan inte avlämnad när den kom bort. Om du däremot befinner dig på en annan ort och inte hade avtalat något särskilt om leveransen så var varan avlämnad när transportören tog emot den vilket innebär att risken redan hade gått över på dig när den kom bort.

Utfallet i ditt fall beror helt enkelt på omständigheterna vid köpet. Om fallet är att du bor på samma ort som säljaren och varan därför inte var avlämnad när den kom bort så innebär ju det att risken inte hade gått över på dig och då ska du inte heller betala för varan. Då ska du i stället få dina pengar tillbaka eftersom risken fortfarande var på säljaren och då är det säljaren som får stå för varan om den kommer bort eller förstörs.

Skulle du dock befinna dig på en annan ort så hade ju redan risken gått över på dig när varan kom bort och det innebär att du tyvärr måste betala för varan fastän den kom bort. Om så är fallet skulle jag dock råda dig att titta över ditt köpeavtal en extra gång för att se om ni hade bestämt några andra leveransvillkor som skulle gynna dig.

Hoppas du fick svar på din fråga men återkom gärna om du undrar över något mer!

Jeanna de MaréRådgivare