Vem svarar för reparation av krossad fönsterruta i hyreslägenhet?

Hej, jag bor i en hyreslägenhet och någon har krossat min ena fönsterruta, efter att ha kontaktat hyresvärden meddelar han att jag får anlita en glasmästare och själv stå för reparationen trots att det inte är jag som är vållande till skadan på fastigheten. Är det verkligen jag som ska stå för kostnaden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån din fråga tolkar jag det som att du varken har medverkat till att fönsterrutan har gått sönder eller att det har skett när någon du är bekant med har vistats i lägenheten. I mina svar kommer jag därför att utgå från att skadan på fönsterrutan har uppstått genom att någon utomstående har orsakat detta med eller utan avsikt.

Eftersom du bor i en hyreslägenhet är hyreslagen tillämplig, se 12 kap. 1 § jordabalken (JB).

Vilka skyldigheter har hyresvärden?
Hyresvärden har viss underhållsskyldighet av bostaden. Hyresvärden ska nämligen garantera att lägenheten är i ett fullt brukbart skick (12 kap. 15 § JB och 12 kap. 9 § JB).

Hyresvärden har dessutom ett ansvar att åtgärda skador som uppstår i lägenheten (12 kap. 16 § st. 1 p. 1-2 JB). När en skada har uppstått i lägenheten har du som hyresgäst under vissa förutsättningar rätt att själv avhjälpa felet på hyresvärdens bekostnad, säga upp avtalet, få reducering på hyran och ersättning för skadan (12 kap. 11 § JB).

I praktiken är det sällan som hyresgäster utnyttjar möjligheten att själva avhjälpa felet. Det är mer vanligt att hyresvärden ges ett åtgärdsföreläggande av hyresnämnden. Genom ett sådant åläggande blir hyresvärden skyldig att åtgärda skadan inom en viss tid (12 kap. 11 § st. 1 p. 5 och 12 kap. 16 § st. 2 JB). För att hyresvärden ska kunna åläggas ett åtgärdsföreläggande krävs det att du som hyresgäst ansöker om det hos hyresnämnden.

Vilka skyldigheter har du som hyresgäst?
Som hyresgäst har du en skyldighet att svara för sådan skada som du själv eller någon som befinner sig i din lägenhet har orsakat (12 kap. 24 § JB). Eftersom jag utgår från att skadan har orsakats av någon okänd så är detta inte aktuellt i ditt fall.

Du har däremot en skyldighet att informera din hyresvärd om skadan genast eller utan oskäligt dröjsmål beroende på skadans omfattning. Om du inte har informerat hyresvärden om skadan inom en rimlig tid riskerar du att behöva stå för skadan själv (12 kap. 24 § JB). Jag tolkar det dock som att du har informerat din hyresvärd om skadan så snart du upptäckte den, eller åtminstone utan någon längre fördröjning och det borde alltså inte uppstå några problem i det här avseendet.

Vem har bevisbördan?
För att du inte ska behöva stå för kostnaderna för att reparera fönsterrutan krävs det att den har orsakats av någon utomstående och att du har meddelat hyresvärden om skadan i tid. Frågan är dock vem som ska bevisa på vilket sätt skadan har uppkommit.

I ett rättsfall (NJA 1991 s. 476) framhöll HD att hyresvärden ska bevisa att en skada har vållats av hyresgästen. För din del skulle det här innebära att hyresvärden ska svara för reparationen av skadan, så länge hen inte kan visa att det är du som är ansvarig för skadan.

Sammanfattning och råd
Utgångspunkten är att du som hyresgäst inte ska svara för den här typen av skador. För att hyresvärden ska kunna kräva att du betalar för reparationen krävs det att du har vållat skadan eller att du har dröjt med att informera hyresvärden om skadan.

Skulle hyresvärden mot förmodan hänvisa till ett villkor i ditt hyresavtal som anger att du som hyresgäst ska stå för den här typen av skador så är det inte giltigt (12 kap. 1 § st. 5 JB). Sådana villkor är nämligen ogiltiga eftersom de är mindre förmånliga för dig än vad som gäller enligt hyreslagen.

Om din hyresvärd vägrar att åtgärda skadan på fönsterrutan råder jag dig att ansöka om ett åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden. Här kan du läsa om hur du går till väga, på den sidan finns också den blankett som du ska fylla i och skicka till hyresnämnden.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på nytt!

Vänliga hälsningar,

Marika HåkanssonRådgivare