Vem tar vad vid arv?

Hej, Jag och min syster är bröstarvingar (efter vår mor). Min fråga är : om jag går bort före min mor, ärver då min syster eller ärver min dotter min del ? Mvh Jan

Lawline svarar

Hej!

Det är din dotter som ärver din del av arvet efter din mor om du går bort före din mor och syster. Din dotter träder helt enkelt i ditt ställe. Läs mer om arvsklasserna i Ärvdabalkens andra kapitel.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare