FrågaAVTALSRÄTTGåva18/01/2021

Vem tillhör varan om jag ger bort den?

Om jag köper en vara och sedan ger bort den i t.ex födelsedagspresent. Anses då den saken inte vara min längre så om jag t.ex vill ta tillbaka varan eller råkar ha sönder den har jag någon skyldighet då? Eller anses varan vara min och därför kan inget ske(som anmälning av stöld eller liknande)?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valde att vända dig till Lawline med din fråga.

För att kunna besvara din frågeställning kommer vi behöva använda oss av Gåvolagen. Det framgår i lagens 1 § att en gåva blir bindande när den har fullbordats. En gåva är fullbordad när den har kommit i gåvotagarens besittning vilken är personen du har gett den till i födelsedagspresent. Det innebär att när personen har fått varan så kommer den inte längre tillhöra dig. En anmälning av stöld eller liknande är därför möjlig att göras av gåvomottagaren om du tar tillbaka eller har sönder varan.

Med vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare