FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet10/02/2022

Vi har ärvt en tomt. Kan jag sälja min del utan medgivande från den andra delägaren?

Hej

Jag och min halvsyster har ärvt en tomt av vår avlidne far. Jag vill sälja min del och undrar om jag kan sälja min del utan hennes medgivande eller/och underskrift?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tomträtt

Först måste vi klarlägga vad du menar med tomt. Om ni ärvt en tomträtt, se 13 kap 1 § jordabalken. (Med tomträtt menas att ni har nyttjanderätt på livstid av en fastighet som tillhör kommunen eller staten). Kan du inte stycka av din del och sälja den, se 13 kap 9 § jordabalken.

Fastighet

Om din far var markägare, och ni nu har ärvt en fastighet som ni använder som tomt, är det fast egendom, se 1 kap 1 § jordabalken. Då finns det möjlighet att ansöka om avstyckning av fastigheten hos Lantmäteriet, beroende på fastighetens geografiska läge och storlek. Du kan sedan sälja din del.

Samägandelagen

Oavsett om det är en tomträtt eller en fastighet, går den att sälja. Du och din halvsyster äger tomten tillsammans. Ni omfattas därför av 1 § samägandelagen. Det innebär att om ni inte kan komma överens om en försäljning av tomten, alternativt att din halvsyster köper ut din ägarandel, kan du vända dig till en domstol. Domstolen kan då fatta beslut om att tomten ska säljas på offentlig auktion, se 6 § samägandelagen.

Om du väljer att vända dig till en domstol, är det viktigt att du vänder dig till den domstol som ligger i eller omfattas av den kommun där tomten är.

Sammanfattning

Om ni inte kan komma överens om en försäljning av tomten, kan du vända dig till den domstol som finns i den kommun där tomten ligger, för en offentlig auktion. Det kan dock vara mer lönsamt att sälja tomten på vanligt vis med mäklare. Försök därför att förklara för din halvsyster att du vill sälja. Då kan hon antigen lösa ut dig, eller så kan ni gemensamt sälja tomten. Annars återstår offentlig auktion. Om du behöver hjälp med att tala med din halvsyster, är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare