FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt07/08/2017

Vid reavinstberäkning av bostadsrätt får förbättringsutgifter dras av och kapitaltillskott till föreningen inräknas i omkostnadsbeloppet.

Jag och min bror ska sälja min nyligen avlidna mors bostadsrätt som hon köpte 1974 för 5000 kr. Vi uppskattar att vi kan sälja den för 750 000 kr. Vilket ju blir en rejäl kapitalvinsts.

Det finns ett s k Hypotekspensionslån vi måste betala i samband med försäljningen på 450 000 kr. Vet inte hur stor del av den summan som är ränta men visst är väl räntan avdragsgill? Vi har svårt att hitta gamla kvitto på bostadförbättringar som har gjorts. Finns det andra avdrag kan vi göra förutom inköpspriset 5000 kr, kostnad till firma för dödsboröjning/städning 10 000 kr och mäklararvodet 35 000 kr ? Hur mycket kapitalvinstskatt tror ni vi måste betala vid dödsboets deklaration utifrån dessa siffror?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För det första är räntan faktiskt avdragsgill.

För det andra får man dra av följande kostnader:

Å ena sidan får man dra av förbättringsutgifter för beskattningsåret eller något av de fem föregående beskattningsåren, under förutsättning att de, under året, har uppgått till minst 5 000 kronor.

Å andra sidan ska eventuellt kapitaltillskott till föreningen som använts för amortering av föreningens lån eller för finansiering av förbättringsarbeten på fastigheten ska inräknas i omkostnadsbeloppet av 5 000 kronor. Denna information får ni från bostadsrättsföreningen.

Vid avyttringen uppgår beskattning till 22%. Utifrån de siffror du angivit blir skatteberäkningen som följande: 750 000 - 50 000 (inköpspriset + dödsboröjning/städning + mäklararvodet) = 700 000 x 22% = 154 000 kronor.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare