Vilka anses vara dödsbodelägare?

Fråga om mamman är dödsbodelägare i Följande situation. Mamman får i 1a äktenskapet en son. Skiljer sig och får 2 barn i 2a äktenskapet, jag och min syster. Pappan Har inga fler barn. Sonen gifter sig och de får inga barn och det finns inga särkullbarn. Sonen dör och hustrun lever är mamman dödsbodelägare efter sonens död och om hur stor andel är mammans del i procent.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Frågan om vilka som är dödsbodelägare framgår ur Ärvdabalken, (ÄB) vilken jag kommer använda mig av i svaret.

I 18 kap 1 § ÄB föreskrivs att dödsbodelägare är den som är efterlevande make, sambo, arvingar och universella testamentstagare. Därmed är det sonens maka/make som blir dödsbodelägare. I bestämmelsen anges även att universella testamentstagare kan vara dödsbodelägare. Det krävs såldes att ni utreder om den avlidne sonen hade ett testamente och utgår från det för att fastställa alla dödsbodelägare. Endast om mamman finns med som universell testamentstagare kommer hon att bli dödsbodelägare, men som utgångspunkt är hon inte det. Mer än så kan jag tyvärr inte säga gällande just din situation, då det krävs en noggrann genomgång av eventuellt testamente.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Isabella BrarRådgivare