Vilka är dödsbodelägare?

Min sambo och jag äger huset 50/50

Min sambo är avliden, vi har testamente, min sambo har 1 bröstarvinge som framställt laglottsanspråk. Det finns också 2 efterarvingar enligt testamentet (mina barn sen tidigare)

Är vi alla 4 dödsbodelägare? Kan jag sälja huset innan bouppteckningen är registrerad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Då du nämner att du och din sambo har ett testamente, men inte vad testamentet säger vill jag bara säga att innehållet i testamentet kan komma att påverka svaret på frågan, varav jag enbart kan svara mer allmänt när jag inte känner till innehållet. Jag kommer därav att förklara reglerna om vem som är dödsbodelägare, men kan inte svara fullt ut på vilka det blir i ditt fall, utan att veta vad testamentet säger.

Ärvdabalken (ÄB) är den lag som reglerar frågor om dödsbo, varav du hittar de allmänna reglerna om dödsboet i 18 kap.

Vilka är dödsbodelägare efter en avliden person (18 kap. 1 § 1 st ÄB)?

Enligt reglerna om dödsbodelägare är en efterlevande sambo eller maka/make dödsbodelägare på grund av sin "roll" som efterlevande sambo eller make/maka, så länge bodelningen ännu inte har skett, men ska ske. Det är nämligen så att om en bodelning redan har skett eller aldrig ska ske är inte den efterlevande sambon/maken/makan dödsbodelägare på grund av sin "roll" som efterlevande sambo/make/maka. Däremot kan hen bli det ifall hen enligt den avlidnes testamente är en universiell testamentestagare, vilket man blir ifall man enligt testamentet ska ärva en bestämd andel av kvarlåtenskapen efter den avlidne. Utöver efterlevande sambo/make/maka är alltså även universiella testamentestagare dödsbodelägare, vilket "vem som helst" kan bli så länge det finns ett förordnande i testamentet om att den personen ska ärva en viss andel. Slutligen är även arvingar dödsbodelägare. Arvingar är de personer som enligt den legala arvsordningen i ärvdabalken ärver efter den avlidne, t.ex. barn efter den avlidne.

Är bröstarvingen dödsbodelägare?

Alla som är arvingar i ärvdabalkens mening är dödsbodelägare. Då en bröstarvinge ärver den avlidne enligt lag (ÄB) är bröstarvingen en "arvinge" och därmed dödsbodelägare (18 kap. 1 § 1 st ÄB).

Är efterarvingarna dödsbodelägare?

Om dina barn är efterarvingar enligt testamentet, utgår jag från att du menar att de är efterarvingar till dig och inte till din avlidne sambo. Vilket innebär att de har en rätt att ärva när du har avlidit och inte när din sambo avlider. Således är dina barn sedan tidigare inte dödsbodelägare i dödsboet efter din sambo (18 kap. 1 § 3 st), så länge deras arvsrätt inte är kopplad till honom genom att han har skrivit in att de ska ärva en viss andel av hans dödsbo och han därmed har gjort dom till universiella testamentestagare, i sådana fall är även dom dödsbodelägare (18 kap. 1 § 1 st ÄB).

Är du dödsbodelägare?

Då du är den efterlevandes sambo är du enligt huvudregeln dödsbodelägare (18 kap. 1 § 1 st ÄB), om det däremot är så att bodelning redan har skett, eller inte ska ske alls är du inte dödsbodelägare på grund av din "roll" som efterlevande sambo (18 kap. 1 § 2 st ÄB). Om du däremot enligt din sambos testamente ärver en viss andel av hans dödsbo och därmed är en universiell testamentestagare blir du dödsbodelägare i och med det ( 18 kap. 1 § 2 st ÄB).

Kan du sälja huset innan bouppteckningen är registrerad?

Du kan sälja huset efter det att bouppteckningen är klar, men inte registrerad. Däremot måste bouppteckningen vara registrerad när de nya ägarna får tillträde till huset, annars kan inte deras lagfart beviljas. Det är dock mycket viktigt att veta att alla dödsbodelägare måste vara överens om att sälja huset ifall någon del av huset fortfarande tillhör dödsboet. Således är detta ingenting du kan bestämma själv, utan måste bestämma i samråd med övriga dödsbodelägare.

Svar/sammanfattning:

Om jag har förstått situationen rätt angående de två efterarvingarna, att de har en efterarvsrätt kopplad till dig och inte din sambo, är det således bara du och din sambos bröstarvinge samt eventuella andra arvingar eller universiella testamentestagare som du ej nämnt som är dödsbodelägare, inte de två efterarvingarna.

Det går bra att sälja ett hus från ett dödsbo innan bouppteckningen är registrerad, dock måste alla dödsbodelägare vara överens och bouppteckningen ska vara registrerad när de nya ägarna får tillträde.

Jag hoppas du känner att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny fråga eller mejla mig på elin.englund@lawline.se med eventuella följdfrågor!

Med vänlig hälsning,

Elin EnglundRådgivare