Vilka är kraven för att få permanent uppehållstillstånd?

Hej ! Jag har bott i Sverige 6 år. Haft uppehållstillstånd två år för asyl och ansöker vartannat år tidsbegränsat uppehållstillstånd . Jag är gift med en svensk medborgare i 2019 och har nu 2 barn . Kan jag få permanent uppehållstillstånd och hur ? Tack !

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och att du vänder dig till oss på Lawline.

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av utlänningslagen (UtlL).

Vad är kraven för att få permanent uppehållstillstånd?

Det finns krav man måste uppfylla för att bli beviljad permanent uppehållstillstånd. Kraven är att du

  • uppfyller kraven för fortsatt uppehållstillstånd. Här skiljer kraven sig beroende på vilken typ av uppehållstillstånd den sökande har. Om du har uppehållstillstånd pga anknytning är de de kraven du fortsatt måste uppfylla om du ska kunna ha möjlighet att få permanent uppehållstillstånd.
  • Har bott en viss tid med uppehållstillstånd i Sverige. Huvudregeln är att du ska ha haft uppehållstillstånd i minst tre år för att kunna få permanent uppehållstillstånd. Det finns undantag beroende på vad personen har för typ av uppehållstillstånd, du kan läsa mer om det här.
  • Kan försörja dig själv. I denna bedömningen kollar Migrationsverket på vad du har för arbete och att det finns en viss varaktighet. De bedömer att man uppfyller detta krav om man har en fast anställning eller en tidsbegränsad anställning som varar i minst 18 månader.
  • Lever ett skötsamt liv. Det sista kravet är att du ska leva ett skötsamt liv. För att kolla på ifall någon uppfyller detta kravet kollar Migrationsverket på ifall man har begått brott eller är misstänkt för brott. Om en som ansöker om permanent uppehållstillstånd har begått brott kollar Migrationsverket på vilken typ av brottslighet som det rör sig om för att göra en bedömning om kraven anses vara uppfyllt eller inte. (se exempelvis 5 kap 7 § UtlL)

Du ansöker om permanent uppehållstillstånd i samband med att du söker förlängt uppehållstillstånd. Näst gång du ansöker om förlängt uppehållstillstånd kan du alltså i samband med detta ansöka om permanent uppehållstillstånd. Du kan läsa mer på Migrationsverkets hemsida här.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Har du några andra frågor är du välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare