Vilka krav finns det för uppehållstillstånd på grund av anknytning?

Hej Om man nu planerar att gifta sig med en tjej som bort utan för Eu , vilka krav har migrationsverket förutom inkomst och bostad ? (är svensk medborgare) Finns det några andra krav som är nämnde ovan ? Ex görs det kontroll av belastningregister , misstankeregister , betalningsanmärkning ,lån, skulder, utbildning eller annat ? Stort tack i förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i utlänningslagen (UtlL). Jag kommer därför att utgå från den lagen i mitt svar till dig.

Kraven för uppehållstillstånd

Tjejen du planerar att gifta dig med kan beviljas uppehållstillstånd på grund av anknytningen till dig som svensk medborgare (5 kap. 3 a § första stycket punkt ett a) UtlL). Jag tolkar din fråga som att ni planerar att gifta er i Sverige efter det att hon eventuellt har beviljats uppehållstillstånd och rest till Sverige. Jag kommer här göra en lista på alla krav som ställs för att hon ska beviljas uppehållstillstånd:

1. Ert förhållande ska framstå som seriöst och särskilda skäl ska inte finnas som talar emot att bevilja henne uppehållstillstånd (5 kap. 3 a § första stycket punkt ett a) UtlL). I seriositetsprövningen tas hänsyn bl.a. till om ni har träffats tidigare, om ni talar samma språk, hur länge relationen har varat och hur mycket kunskap ni har om varandras liv. Här sker en helhetsbedömning av alla relevanta omständigheter som talar för eller emot ett seriöst förhållande (MIG 2007:45). Särskilda skäl som talar emot att bevilja uppehållstillstånd kan exempelvis handla om historik av våld i nära relationer.

2. Du ska kunna försörja dig själv och tjejen, och ha en bostad av tillräcklig storlek och standard (5 kap. 3 b § UtlL). Men detta verkade du ju ha koll på redan. Migrationsverket tar ingen kreditupplysning om er, däremot kommer du behöva visa att du uppfyller försörjningskravet och har en bostad av tillräcklig storlek för er. Här kan du läsa mer om de handlingar du kommer att behöva för att visa att du uppfyller kraven. Såvitt jag vet görs det ingen kontroll över utbildning eller liknande.

3. Tjejen måste vara minst 18 år och får inte ha gjort sig skyldig till mer allvarliga brott eller begått brott i samband med annan misskötsamhet (5 kap. 17 § UtlL). Här tar Migrationsverket hänsyn till brottstypen, påföljdens stränghet och risken för återfall. Särskilt hårt ser man på om det handlar om brott mot liv, hälsa, frihet eller frid och om brottet hade lett till fängelse i Sverige (prop. 2021/22:224 s. 120). Migrationsverket har alltid rätt att få ut fullständig information ur belastningsregistret i dessa ärenden (10 § första stycket punkt 14 förordning (1999:1134) om belastningsregister). Migrationsverket har även alltid rätt att få ut fullständig information ur misstankeregistret i dessa ärenden (3 § första stycket punkt åtta förordning (1999:1135) om misstankeregister).

Några viktiga saker att känna till

Din tjejs ansökan om uppehållstillstånd kommer som utgångspunkt inte godkännas om hon befinner sig i Sverige när hon ansöker uppehållstillstånd (5 kap. 18 § UtlL). Hon behöver därför kontakta den svenska ambassaden eller konsulatet i det land hon befinner sig i och ansöka om uppehållstillstånd därifrån innan inresan till Sverige. Kom även ihåg att ni behöver genomgå en hindersprövning innan ni kan ingå äktenskap i Sverige. Här kan du läsa mer om detta, och det finns särskilda regler för någon som inte är folkbokförd i Sverige. Blanketten som gäller och som ni ska skicka in till Skatteverket är SKV 7880. Intyget ni får är giltigt i fyra månader och lämnas över till vigselförrättaren.

Jag hoppas att du känner att du fick svar på dina frågor! Tveka inte att skicka in en ytterligare fråga om några funderingar kvarstår!

Med vänliga hälsningar,

Daniel BromanRådgivare